Medie: Danske Bank tager markedsandele på svenske boliglån

Danske Bank er blandt dem, der i det nye årtusinde for alvor har taget markedsandele på det stærkt voksende svenske marked for boliglån.

Danske Bank er blandt de få banker, der for alvor har taget markedsandele på det stærkt voksendende svenske marked for boliglån. Det viser en opgørelse foretaget af den svenske bankforening, og omtalt i erhvervsavisen Dagens Industri.

I juni i år var det samlede svenske boligudlån på 2.582 mia. svenske kr., eller 2.066 mia. danske kr. Det er næsten en firedobling siden udgangen af 2001, hvor det samlede udlån var på 713 mia. svenske kr.

Men de fire dominerende storbanker i Sverige, Nordea, Swedbank, Handelsbanken og SEB, har set under ét ikke været i stand til at holde fast i deres markedsandele i det voksende marked. Det skyldes især, at Swedbank er gået fra at sidde på 34,5 pct. af alle boliglån i 2001, nu kun har en markedsandel på 25,0 pct. Det er med til at de fire storbankers samlede markedsandel fra 2001 til 2015 er faldet fra 88 pct. til 79 pct.

Til gengæld bemærker Dagens Industri at fire banker et gået kraftigt frem i markedsandel. Dog fra meget lave niveauer.

Størst relative fremgang har Länsförsäkringer, der har øget sin markedsandel fra 0,6 pct. til 5,3 pct.

Men Danske Bank er godt med, og har øget sin markedsandel fra 1,8 pct. til 3,1 pct., mens der også er pæn fremgang for Skandiabanken, som har øget fra 1 pct. til 1,7 pct., og den statsejede SBAB, der er gået fra en markedsandel på 4,6 pct. til 7,4 pct.

I sidste uge advarede Finanstilsynet Danske Bank om, at der er en "væsentlig risiko for betydelige, fremtidige tab" for Danske Bank på grund af et stigende udlån til svenske ejendomsselskaber og private boligejere.

Vicedirektør Peter Rostrup-Nielsen mener at Finanstilsynets risikooplysning er fair, men har tidligere oplyst til FinansWatch at bankens fortsat lave markedsandele i Sverige gør, at  banken mener at man kan begrænse risikoen for tab.

”Vi har en relativt begrænset markedsandel i det svenske, så vi kan være relativt selektive med, hvilke kunder vi tager på bøgerne. Det at være selektiv går på, at vi tager kunder med robust økonomi, som kan klare volatile huspriser. Det skal kreditgivningen tage højde for,” sagde Peter Rostrup-Nielsen i sidste uge til FinansWatch.

Tilsyn: Danske Bank bør overveje svensk strategi

Danske: Fair kommentar fra tilsynet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også