Væksten er blevet væk for Danske Banks digitalbank

Danske Bank slår voldsomt på tromme for netbank, mobilbank og tabletbank. Men væksten for de digitale bankydelser er forsvundet, og antallet af selvbetjeningstranskationer er direkte faldet over de sidste knap to år.

Ved udgangen af 2013 havde Danske Bank lige knap 2,2 mio. netbank-kunder på koncernbasis. Det er blot 0,6 pct. flere end der var tilmeldt Danske Banks netbank ved udgangen af marts 2012. I Danmark var væksten bedre, men stadig beskedne 2,4 pct. til 1,1 mio. netbank-kunder.

Hvis man alene ser på udviklingen i 2013, så faldt antallet af netbankkunder samlet set faldet med knap 2 pct., mens faldet i Danmark er på 1,6 pct.

”Når man ser på vores tal for E-bank kunder, så skal man også huske på, at vi sidste år mistede omkring 110.000 kunder i Danmark. Men vi vurderer også, at vores marked for E-bank kunder nok stort set er mættet i Danmark, mens vi stadig ser en pæn fremgang i eksempelvis Nordirland, hvor vi er gået fra at omkring 20-25 pct. af kunderne brugte E-bank, til at det nu er 36 pct.,” siger Jesper Nielsen, direktør for forretningsudvikling i Danske Banks personal banking-division.

Hvis man ser på brugen af netbank, er tallene fra Danske Bank endnu mere sløje. I de første tre måneder af 2012 foretog kunderne 25,2 mio. betalinger og transaktioner via netbanken, mens det tal i de sidste tre måneder af 2013 var faldet til 20,5 mio., svarende til et fald på 19 pct.

”Vores Mobilepay-løsning er ikke med i de tal, du refererer til, og vi kan se at en masse digitale bankløsninger i øjeblikket flytter mod mobil. For eksempel kan vi dagligt have op til 55.000-60.000 Mobilepay-transaktioner,” siger Jesper Nielsen.

Faldende brug af digital selvbetjening

Selv om Danske Banks Mobilepay-løsning ikke er med i tallene, så er der dog tal for, i hvor høj grad kunderne bruger bankens mobil-bank og tablet-bank, og selv om de tal er steget mærkbart, så kan de ikke kompensere for den faldende brug af den 'traditionelle' netbank.

Hvis man samler netbank, mobilbank og tablet-bank, så selvbetjente Danske Banks kunder sig 27,8 mio. gange i løbet af de første tre måneder af 2012, men det tal var faldet med 4,5 pct. til 26,7 mio. betalinger og transaktioner i de sidste tre måneder af 2013.

”Vi ser en mønsterændring i forhold til betalingsmønstrene, som man ikke skal undervurdere. Selv om vi er på vej ud af den finansielle krise, så spare folk stadig mere op, og det giver færre betalinger,” siger Jesper Nielsen, og fortsætter:
 
”Vi kan se, at de fysiske betalinger falder med 30 pct. om året, og at kunderne i højere grad bruger faste overførsler, og vi er overbeviste om, at elektroniske betalinger er vejen frem.”

Danske Bank har tidligere blandt andet henvist til kundernes øgede brug af digitale bankløsninger som argument for at lukke filialer. Fra marts 2012 til udgangen af december 2013 faldt størrelsen på Danske Banks filialnet med 47 pct. fra 671 filialer til 354, ifølge en optælling foretaget af FinansWatch. I Danmark faldt antallet af filialer i samme periode fra 293 til 159, hvoraf der i øvrigt kun er kassebetjening i 55.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også