Danske Bank uinteresseret i nye shippingkunder

I modsætning til konkurrenten Nordea, er Danske Bank ikke ude efter nye shippingkunder i låneporteføljen, men vil i stedet forsøge at få mere forretning med de nuværende.
Af TOMAS KRISTIANSEN , SHIPPINGWATCH.DK

OSLO: Efter flere år med store hensættelser på shipping, nåede Danske Bank balancen i sit seneste halvårsregnskab, og mener nu, at yderligere store hensættelser på rederier er ved at være historie.

Alligevel er banken blevet mere forsigtig og leder derfor ikke efter nye shippingkunder for tiden. I stedet vil man satse på at udvide forretningsomfanget med de eksisterende kunder, fortæller Danske Banks Head of Shipping, Øivind Haraldsen, til ShippingWatch.
Banken regner således ikke med, at låneomfanget på de ca. 45 mia. NOK vil blive forøget fremadrettet. I stedet er forventningen, at det samlede låneengagement kan falde en smule som et resultat af, at lånene automatisk bliver nedbragt løbende, og at kunderne indgår nye forretninger.

”Vi vil gerne holde det niveau, vores låneengagementer ligger på i dag, men det skal ske ved at udvide forretningen med de eksisterende kunder og ikke ved at gå ud at hente nye,” siger Øivind Haraldsen.

Ingen interesse i Tyskland

Det gælder både geografisk, hvor langt de fleste af Danske Banks kunder inden for shipping og offshore ligger i de nordiske lande, og sådan skal det fortsætte. I Danmark er det i stort omfang rederier som Maersk, Torm og Lauritzen, hvor det i Norge ofte er låneengagementer inden for offshore, bilskibe, gas eller kemikalie. Det store nordtyske shippingmarked er ikke et, der frister i Danske Banks shipping-hovedkvarter i Oslo.
Ifølge Øivind Haraldsen handler det i vid udstrækning om timing. Mere end nogensinde måske. Og nogle segmenter er langt mere følsomme end andre lige nu.

”Ved tørlast har vi en mere forsigtig tilgang. Bulkområdet har skuffet, og krisen i segmentet kan risikere at trække ud med fortsat aktivitet inden for bestilling af nye skibe. Segmentet kæmper med en lav udnyttelsesgrad. Flådebalancen må forbedres, og det er først når man ser den ligge på 90 procent, at det begynder at hænge sammen økonomisk, og der er vi ikke i dag, hvor den ligger nede på omkring 80 procent,” lyder det fra Øivind Haraldsen.

Danske Banks låneengagementer inden for shipping og offshore er fordelt med 70 procent til shipping og 30 procent til offshore. Det skal der heller ikke ændres meget ved, måske vil offshore stige en smule. Men ellers vil fordelingen inden for shipping-segmenterne være intakt. I dag er de største segmenter for banken som følger:

  • 10-11 pct. LPG/LNG
  • 7-8 pct. Tank/crude
  • 7-8 pct. Produkttank
  • 7-8 pct. Chemical
  • 8-9 pct. Bulk
  • 5-6 pct. Bilskibe

I modsætning til Danske Bank er Nordea igen åben for nye lånekunder inden for shipping.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også