Medie: Forsikringsselskaber følger ikke kendelser fra ankenævn

Når der opstår tvister mellem forsikringsselskaber og kunderne, træffer Ankenævnet for Forsikring afgørelsen. Men selvom kunden kommer ud som vinder, vælger selskaberne i flere sager ikke at følge afgørelsen, skriver Berlingske Business.

Når en kunde i et forsikringsselskab får medhold i en tvist med selskabet i Ankenævnet for Forsikring, er det ikke en sikker sejr. For selvom afgørelsen betyder, at kunden har ret til erstatningsudbetaling, vælger forsikringsselskaber nogle gange at anfægte afgørelsen og dermed ikke følge kendelsen, skriver Berlingske Business lørdag.

Det skete 18 gang i 2014, og herefter er den eneste løsning for kunden at køre en retssag mod forsikringsselskabet. En ofte dyr affære. Og det bør ikke nå dertil, mener Mads Mølgaard Braüner, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, der sidder med i Ankenævnet for Forsikring.

Flere klagede over deres forsikringsselskab i 2014 

"Det er vores udmelding hvert år, når vi deltager i ankenævnets årsmøde, at det bedste vil være, at man følger de kendelser, netop fordi de er udtryk for den praksis og forståelse af forsikringsbetingelserne, som nævnet har. Det vil sige, at man skal acceptere selve nævnets gyldighed på det her område," siger han til avisen.

Ankenævnet for Forsikring er nedsat af Forbrugerrådet Tænk og forsikringsbranchen selv, og bliver kendelserne ikke fulgt, risikerer det at underminere ideen med nævnet, siger han. Mads Mølgaard Braüner understreger dog, at han godt kan forstå, at selskaberne gerne vil have sager prøvet ved en domstol, hvis de er principielle.

Alm. Brand har fået mere end halveret bunken af klager 

Sampension stævnet for at vildlede kræftsyg 

Stort hop i behandlede klager over forsikring og pension 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også