Forskringsselskaber kæmper stadig med skybrud

De voldsomme vandskader fra skybruddet den 2. juli sidste år tager tid at reparere. Og her præcis et halvt år efter oversvømmelserne venter mange husejere stadig på, at forsikringsselskaberne laver arbejdet færdigt.
Af RITZAU FINANS

Hos fem af de største forsikringsselskaber er det daglige arbejde stadig præget af oprydningen efter de massive vandskader. Det oplyser DR København

Årsagen er blandt andet, at en del af skaderne tager lang tid at lave. Blandt andet hos Jytte Jønsson i Vallensbæk, der gik i vand til navlen i sin 124 kvm store kælder.

Her seks måneder senere arbejder forsikringsselskabet stadig på kælderen. Og det kommer bag på Jytte Jønsson:

Fem store arbejder stadig

"Jeg havde nok forventet, at det var gået noget hurtigere. Men det er ikke forsikringsselskabets skyld. Det er et spørsmål om, at væggene skal tørre ud. Og det kan man ikke sætte nogen tidsmåling på," siger hun til P4 København.

Ingen af de fem store forsikringsselskaber - Alka, GF Forsikring, Alm. Brand, Codan og Topdanmark - har afsluttet alle sager fra oversvømmelsen 2. juli.

To af forsikringsselskaberne mangler halvdelen af sagerne og tre mangler stadig en tredjedel.

"Men vi arbejder så hurtigt vi kan, siger Michael Nørregaard," der er skadechef hos GF Forsikring.

Afsluttet 72 pct.

Så endnu venter mange husejere i Storkøbenhavn på, at forsikringssagerne bliver afsluttet. Og de må væbne sig med tålmodighed, lyder det fra forsikringsselskaberne.

"Vi har egentlig ikke haft nogen ventetid på affugtningsmateriel eller håndværkere. Så det er bare den tid, det tager at genopbygge den slags skader," siger skadeschef Michael Nørregaard til P4 København.

GF har afsluttet 72 procent af de 3.500 sager, som blev udløst af de store mængder vand, der faldt under skybruddet.

Men Michael Nørregaard forsikrer, at GF nok skal nå igennem alle sagerne, inden de københavnske kældre igen risikerer at sejle efter et sommer-skybrud.

/Ritzau Finans/

Forsikringsselskaber vil komme uvejr i forkøbet

Alm. Brand har succes med storm-sms

Forsikringen stiger med op til 80 pct. i København

Trygs telefonlinje: Du er nummer 200 i køen

Storm kan koste Topdanmark 100 millioner 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også