Klumme: Bør forsikringsselskaberne bekymre sig om Amazon?

Forsikringsbranchen kan stå over for en ny stor udfordrer i form af Amazon og internetbutikkens nye personlige assistent, den såkaldte Alexa-platform. Det skriver Jacob Tovborg, nordisk ansvarlig for forsikring hos Accenture, i ny klumme på FinansWatch.
Foto: Ted S. Warren/AP/ritzau/arkiv
Foto: Ted S. Warren/AP/ritzau/arkiv

Den amerikanske netgigant Amazon har udviklet en personlig assistent til hjemmet, Alexa, der kan svare på alskens spørgsmål og hjælpe brugeren på forskellig vis.

Men for forsikringsbranchen stiller Alexa også et spørgsmål – nemlig om Amazon via den personlige assistent kan udfordre traditionelle forsikringsselskaber og deres forretningsmodel.

Det spørgsmål behandler Jacob Tovborg, nordisk ansvarlig for forsikring hos Accenture, i ny klumme på FinansWatch.

"Jeg er af den holdning, at forsikringsselskaberne i de kommende år bør være væsentlig mere på vagt over for et selskab som Amazon end over for de mindre insuretech-virksomheder, der primært fokuserer på den digitale distribution. Gennem Alexa ved Amazon nemlig, hvilken musik du lytter til, hvad du har på din indkøbsliste og hvilke andre smart-home produkter du ejer. Koblet med al den øvrige viden, som Amazon har om forbrugerne, så er det en unik adgang til kundernes adfærd og livssituation og dermed også til at skræddersy produkter til den enkelte kunde," skriver han blandt andet.

Læs hele klummen her: Bør forsikringsselskaberne bekymre sig om Amazon?

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også