FinansWatch

Bør forsikringsselskaberne bekymre sig om Amazon?

KLUMME: Forsikringsbranchen kan stå over for en ny, kæmpe udfordrer i form af Amazon og internetbutikkens nye Alexa-platform. Det skriver Jacob Tovborg, nordisk ansvarlig for forsikring hos Accenture, i ny klumme på FinansWatch.

Hvis du arbejder med forsikring, bør du bide mærke i navnet Alexa. Alexa er opkaldt efter et af oldtidens biblioteker og er en personlig assistent i hjemmet, udviklet af Amazon. Og selvom det kan synes langt fra forsikring, så er det slet ikke tilfældet. Flere traditionelle forsikringsselskaber tilbyder allerede nu løsninger på Alexa-platformen, mens Amazon indtil nu har været afventende.

Jeg er af den holdning, at forsikringsselskaberne i de kommende år bør være væsentlig mere på vagt over for et selskab som Amazon end over for de mindre insuretech-virksomheder, der primært fokuserer på den digitale distribution.

Gennem Alexa ved Amazon nemlig, hvilken musik du lytter til, hvad du har på din indkøbsliste og hvilke andre smart-home produkter du ejer. Koblet med al den øvrige viden, som Amazon har om forbrugerne, så er det en unik adgang til kundernes adfærd og livssituation og dermed også til at skræddersy produkter til den enkelte kunde.

Amazon har samlet set omkring 2.000 datapunkter per bruger, der er i systemet. Datapunkter, som forsikringsselskaberne typisk betaler store summer for at få adgang til.

Allerede nu kan Amazon – ud over blot at give kunderne en skræddersyet brugeroplevelse i deres vanlige univers – også tilbyde forsikringer, og de rekrutterer pt. forsikringsmedarbejdere i Europa. Og selvom internetmastodonten ikke er særligt stor i Norden endnu på forsikringer, så er der god grund til at være på vagt.

Den vågne læser vil måske tænke, at hvis Google ikke kunne lykkes med forsikringer, så kan Amazon nok heller ikke. Men det, vurderer jeg ikke, er tilfældet. For der er afgørende forskel på de to virksomheder. Google endte med at drive rovdrift på deres egen forretning for adwords, og potentialet for deres forsikringsforretning var væsentligt mindre end skalaen for adwords. Her står Amazon helt anderledes.

Amazon har hele værdikæden, de har kundedata, de har godt styr på, hvad genstande koster og kan få skadeudgifterne ned ved at købe ind i stor skala. Læg hertil, at de gennem deres data er klædt på til at kunne vurdere kundernes adfærd og dermed risiko på langt flere parametre end traditionelle forsikringsselskaber.

Så de skal egentlig blot koble platformen op på forsikring. Isoleret set er det nordiske marked ikke interessant for særligt mange globale spillere, men fordi Amazon har et større marked i Norden på andre produkter i forvejen, bliver det en del mere interessant.

Amazon kan samtidig udnytte deres styrke til at lave partnerskaber med andre virksomheder og fx stille deres teknologi til rådighed – flere nordiske forsikringsselskaber bruger allerede Amazons it-infrastruktur til deres løsninger.

Det bliver interessant, om vi kommer til at se netop dette træk i Norden. Amazon er naturligt nok først for alvor en reel trussel for de etablerede forsikringsselskaber, når deres kundedatabase er stor nok i Norden. Men når først det sker, så står de stærkt.

En seriøs udfordring for en virksomhed som Amazon vil være tillid. Forbrugernes. Og samtidig EU’s kommende ny dataforordning. Det er slet ikke utænkeligt, at den vil gøre det sværere for Amazon at udnytte de fordele, de har på datadelen, men det slår dem næppe af pinden.

I forhold til tillid vil vi med al sandsynlighed også opleve et generationsskel, hvor den yngre del af befolkningen i højere grad vil have tillid til Amazon, mens den ældre del vil være mere skeptiske.

Spørgsmålet er, om de stoler på, at Amazon kan varetage hvervet som forsikringsgiver og opbevaringen af deres personfølsomme oplysninger. Det vil tiden vise, men markedet er helt sikkert størst hos den yngre del af befolkningen til en begyndelse.

Så hvad kan de traditionelle selskaber stille op mod denne nye konkurrent? Det er uden tvivl et skridt i en rigtige retning, når vi netop har set Tryg købe Alka. Med købet får Tryg nemlig adgang til en helt ny, digital købsproces og kundebase – og ikke mindst erfaring i at sælge forsikringer online i langt større grad end Tryg selv har været i stand til. Og det er et skridt i den rigtige retning.

Derudover vil det være afgørende, at selskaberne får skabt de rette alliancer og partnerskaber med virksomheder, der kan give dem nye indgange til kunderne. Som når vi ser COOP og Topdanmark samt Dansk Supermarked og Gjensidige arbejde sammen.

Hver gang Bilka sælger et TV med en forsikring fra Gjensidige, så får de med det samme nye kundedata og adgang til vigtigt krydssalg. Det kommer vi til at se mere af, for det bliver et væsentligt konkurrenceparameter, hvis de traditionelle selskaber skal ruste sig mod nye konkurrenter som Amazon.

Der er ingen grund til at male fanden på væggen, for de traditionelle forsikringsselskaber har vejret morgenluft. Til gengæld skal de være rigtig gode til at holde fast i at prøve nye forsikringstilgange af og indgå partnerskaber, som de tidligere ikke vurderede som relevante. Det kan nemlig give adgang til både kundedata, digitale processer, der er omkostningsvenlige, og helt nye kundesegmenter.

Det bliver interessant at følge præcis denne udvikling over de næste par år, da den potentielt kan vende op og ned på markedet.

Forsiden lige nu

Regeringsparti mener ATP-topchef bør gå af

Liberal Alliance mener, at ATP's nuværende topchef, Christian Hyldahl, bør gå af, efter at det er kommet frem, at Hyldahl har været ansvarlig for en afdeling i Nordea, der har deltaget i spekulation i schweizisk udbytteskat. Det skriver Børsen.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere