CEO efter fjerde pris til Topdanmark: Alle medarbejdere skal forstå forretningen

Årets Finansvirksomhed: Topdanmark har for fjerde år i træk vundet den overordnede pris i kåringen Årets Finansvirksomhed, hvor vinderne findes på de hårde nøgletal analyseret af EY. Topchefen Peter Hermann fortæller i et interview med FinansWatch om, hvordan han insisterer på at gøre både kunder, medarbejdere og aktionærerne tilfredse.
Peter Hermann | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix
Peter Hermann | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Langt de fleste af de 2300 medarbejdere i Topdanmark arbejder direkte med kundekontakt. Det er der i sig selv ikke noget usædvanligt i for en finansiel virksomhed. Men for CEO Peter Hermann er det magtpåliggende, at medarbejderne forstår den rolle, de spiller for hele virksomheden.

Alt handler om at optimere forholdet mellem medarbejderne, kunderne og aktionærerne.

"Treenigheden," som Peter Hermann kalder de til tider modsatrettede interesser mellem de tre stakeholders.

Topdanmark har vundet en pris i Årets Finansvirksomhed for fjerde gang i træk. Prisen er alene baseret på indsamling af data for combined ratio, egenkapitalforretning og vækst. Men det er ikke de hårde tal, der driver værket, mener Peter Hermann.

"Det her er en bedrift, der er skabt af medarbejderne," indleder Peter Hermann, inden FinansWatch afbryder ham for at gøre opmærksom på, at der næppe findes en CEO, der offentligt ville tage æren.

Det siger de alle sammen, Peter, hvad er forklaringen?

"Jeg mener det rent faktisk. Det hele starter med, at medarbejderne skal være tilfredse og motiverede. Det er forudsætningen for at skabe tilfredse kunder, og du kan ikke skabe langsigtet værdi og afkast til aktionærerne, hvis kunderne ikke er tilfredse," forklarer Peter Hermann.

"Hvis du var med til vores interne møder her i Topdanmark, ville du vide, at vi taler meget om den balance, der er mellem medarbejdere, kunder og aktionærer," siger han.

Her er de prisvindende forsikringsselskaber til Årets Finansvirksomhed

Men den er vel langt fra en konkret kundevendt servicefunktion til aktionærerne?

"Hvis du beder en person om at udføre opgave C, så skal vedkommende have en forståelse for, at hele virksomheden skal hele vejen fra A til F. Derfor er lige præcis opgave C så vigtig for os alle sammen. Der er en rækkefølge og en sammenhæng i det hele," siger Peter Hermann.

"Alle skal kende til treenigheden og dermed forståelsen for at finde den optimale balance," siger han.

Nye tiltag på vej

Han er særligt godt tilfreds med prisen i Årets Finansvirksomhed i et år, hvor alting ikke helt flaskede sig for Topdanmark. Den mangeårige distributionsaftale med Danske Bank blev brudt, og syge- og ulykkesforsikringer havde underskud.

"Derfor er det så vigtigt for os, at vi aldrig må hvile på laurbærrene. Den næste store opgave for virksomheden er transformationen mod flere digitale løsninger," siger han.

Foreløbigt i år har Topdanmark formelt startet en ny distributionsaftale med Nordea, mens virksomheden sammen Coop også har startet et samarbejde.  Aftalerne er i tillæg til den eksisterende aftale med Sydbank.

Fremover vil der komme en række nye digitale produkter i Topdanmark-brandet, fortæller han.

 

Kåringen og undersøgelsen bag priserne er en del af rapporten Årets Finansvirksomhed, der udgives af FinansWatch i samarbejde med EY. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Se et preview af rapporten her.

Vi har samlet alle artikler og en række videointerviews af nøglepersoner i finanssektoren i nedenstående artikel:

Årets Finansvirksomhed skydes i gang – læs alt om prisuddelingen her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også