Tilsyn vil gribe hurtigt ind overfor dårlige finansprodukter

Frem for at komme sent med kritik vil Finanstilsynet i de kommende år slå tidligt ned på produkter som det, der skabte Jyske Hedge-sagen. Formynderisk - men nødvendigt, lyder det fra Ulrik Nødgaard.
Foto: STROYER TORBEN
Foto: STROYER TORBEN
AF CHRISTIAN SEHESTED OG HEIDI BIRGITTE NIELSEN

Magtforholdet mellem bankerne og kunderne er alt for ulige. Det har Finanstilsynet konkluderet efter finanskrisen har medført en stribe sager i pengeinstitutankenævnet, hvor kunder har følt sig vildledt af deres banker og tabt store dele af formuen.

Derfor påtager tilsynet sig nu en mere formynderisk rolle, hvor man direkte vil gå ud og fraråde folk at investere i specifikke produkter, hvis tilsynet vurderer, at de ikke er hensigtsmæssige for den almindelige dansker. Et eksempel kunne være Jyske Banks hedgeforening, forklarer direktør i tilsynet Ulrik Nødgaard.

Når man læser jeres udspil lyder det som om, I vil gå ret langt. Altså, indtil nu har I sigtet efter information om produkter – nu bliver det selve produktets natur. Det kan virke lidt formynderisk?

”Det ord kan man godt bruge, hvis man har lyst til det. Baggrunden er jo, at vi har grebet ind i forhold til en række af de produkter, der blev markedsført i de gode år – Jyske Hedge er selvfølgelig det mest kendte, men der har også været andre, hvor vi har været inde og sige, at vi ikke syntes, at markedsføringen var i orden. Og vi har også siden med risikomærkningen forsøgt at lave nogle regler, der gerne skulle forhindre, at man ender i den ulykkelige situation, at folk har købt noget andet, end de troede de havde" siger Ulrik Nødgaard til FinansWatch og fortsætter:

Flere tema-undersøgelser fra tilsyn 

Vil forhindre nye Hedge-sager

"Men vi syntes – og det er også et signal, vi samler op udefra – at der er nogle overvejelser omkring at prøve at gå ind endnu tidligere og endnu mere forebyggende og kigge på de her processer omkring nye produkter, og se på, om vi kan spille en rolle, så man undgår at få nogle produkter på gaden, som før eller siden vil ende med, at vi står i førnævnte situation. Vi vil udfordre virksomhederne mere på de typisk mere strukturerede og komplekse produkter, som kommer på markedet, så det står helt klart, at der også er merværdi for kunderne, og ikke bare mere indtjening.”

Kan man forestille sig, at I forbyder produkter, eller taler du snarere om at I hænger dårlige produkter ud?

”Vi vil nok ikke gå forbudsvejen, selv om der kommer nogle beføjelser fra den europæiske regulering – men vi vil gerne ind og have en dialog med virksomhederne. Og jeg vil selvfølgelig ikke afvise, at der kan opstå situationer, hvor vi vil føle behov for at gå ud og sige noget om et produkt, som er på markedet, frem for at hjælpe kunderne tre år efter, når de har vundet en klage i Pengeinstitutankenævnet eller noget lignende. Det er visionen. Og den er selvfølgelig – for at sige det pænt – forholdsvis ambitiøs. Men vi syntes, at vi vil gøre forsøget," siger Nødgaard.

Han ærgrer sig over, at man tidligere har måttet være mere reaktive.

”I stedet for at give en påtale for dårligt markedsføringsmateriale efter ulykken er sket, vil vi gerne ind og se, om vi kan forhindre. Det er det, vi vil ligge os i selen på," siger finansvagthunden.

Er det ikke en begrænsning af det frie marked? I skriver for eksempel, at I vil kunne se på, om omkostningerne er for høje ved et produkt, eller om det er for komplekst. Der skal vel også være et ansvar hos forbrugeren selv?

18 nye initiativer på vej fra Finanstilsynet 

Stiller spørgsmåltegn ved værdien

””Jo, jo. Men jeg syntes bare, at man må sige, at de ideologiske tænkninger på baggrund af hvad, vi har været igennem, må træde i baggrunden for en mere pragmatisk tilgang. Det er fint nok, med principper om gensidighed og køber og sælger og så videre, men vi må også bare sige, at der er nogle store informationsforskelle mellem de virksomheder, der udvikler produkterne, og de kunder, de sælger dem til. Forskelle, der gør, at jeg i hvert fald har fået et mere nuanceret syn på de mere principielle aspekter," siger Ulrik Nødgaard.

Nu nævner du selv Jyske Hedge-sagen. Kunne man se jer komme ud og sige, ”sådan et produkt kan vi ikke anbefale”?

”Det er den ambition, vi lidt stiller op. At det er nogle steder, hvor vi kan komme tidligere på banen. Så det kan du godt bruge som billede på det. Dermed ikke sagt, at der kommer et firkantet forbud. Men vi ser, og har tidligere set, at tilsynsmyndigheder stiller spørgsmålstegn ved, hvor meget værdi et produkt har for kunderne. Og det er den vej, vi gerne vil.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også