F&P forbyder Tiktok på medarbejdertelefoner - men beholder profil

Ansatte i F&P må ikke længere bruge arbejdstelefoner til at se videoer på den kinesiskejede platform Tiktok. 
Tiktok er ejet af den kinesiske virksomhed Bytedance. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Tiktok er ejet af den kinesiske virksomhed Bytedance. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Hvis ansatte i brancheorganisationen F&P vil besøge F&P’s profil på det sociale medie Tiktok, skal de fremover gøre det fra deres egne telefoner. 

For mens F&P, der er brancheorganisation for landets forsikrings- og pensionsselskaber, holder fast i at være tilstede på mediet med en profil, hvorfra de kan ramme unge mennesker, har brancheorganisationen nu indført et forbud mod at have appen installeret på tjenestetelefoner.

Det oplyser Per Geckler Møller, direktør for PR og kommunikation i F&P, i en mail til FinansWatch.

”Det gør vi af sikkerhedshensyn til vores medlemsdata. Vi planlægger indtil videre at beholde vores profil på Tiktok, som administreres af et eksternt bureau, men vi følger debatten tæt og lægger os op ad myndighedernes anbefalinger – også når det gælder brugen af Tiktok og andre digitale platform som kommunikationskanaler,” skriver han i mailen. 

F&P’s beslutning om at indføre et forbud mod Tiktok på tjenestetelefoner er en reaktion på, at Center for Cybersikkerhed, der en del af Forsvarets Efterretningstjeneste, for nylig gik ud med en anbefaling om at droppe Tiktok på tjenstlige enheder.

Det skyldes, at Tiktok er ejet af den kinesiske virksomhed ByteDance, som på grund af kinesisk sikkerhedslovgivning er underlagt krav om at give myndigheder i Kina lov til at indsamle data fra selskabet. 

Også Folketingets formand Søren Gade (V) har opfordret tingets medlemmer til at slette appen, ligesom EU-Kommissionen har indført et forbud mod Tiktok for sine ansatte.

Som FinansWatch kunne beskrive tirsdag er F&P som en af ganske få spillere i den finansielle sektor til stede med en profil på Tiktok.

Det skyldes ifølge Per Geckler Møller, at platformen er et oplagt sted at ramme en gruppe unge, som organisationen ”har haft notorisk svært ved at nå ud til” med informationer om forsikring og pension. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Photo: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også