Omtalebarometer: Investering, forsikring og pension på listen

Alka og SEB har vundet indpas på listen over de 20 mest omtalte finansvirksomheder i december, der ellers ikke afviger meget fra tidligere måneder.

FinansWatchs omtalebarometer viser, hvilke 20 finansvirksomheder der har været mest omtalt i medierne i den forgange måned. Listen udarbejdes månedligt i samarbejde med Infomedias analyseafdeling.

I december indtog Danske Bank atter topplaceringen, men gik dog tilbage på antallet af omtaler fra forrige måned til 2841 omtaler i december. Nordea lå også igen på en andenplads, men var til gengæld rykket en smule frem til 2236 omtaler.

Samlet omtale faldet 12 pct

Det ses, at rangeringen er nogenlunde stabil i forhold til de to forrige måneder, men til gengæld gik den samlede omtale af de 20 mest omtalte virksomheder ned med 12 pct. fra 10.940 omtaler i november til 9.670 i december.

Den største afvigelse på listen fra december stammer fra omtalen af Alka der gik fra 40. til 19. plads og således lige nåede med på listen med 143 omtaler. SEB Enskilda har også fundet vej tilbage på listen fra en 22. plads i november til en delt 15. plads med 171 omtaler. Et løft af bankens rating i starten af december og efterfølgende frygt for bankrun i deres baltiske afdelinger var en del den spredte omtale af SEB i december.

Om målingen

Infomedia overvåger knap ottehundrede trykte medier, de store nyhedsmediers websites og nyhedsudsendelserne på DR og TV 2. Omtalebarometeret er opgjort i både antallet af artikler og nyhedsudsendelser, hvor en virksomhed bliver omtalt, samt bruttodækningen – det vil sige hvor mange potentielle læsere og seere, som virksomheden eksponeres over for. Bruttodækningen fremgår af de blå søjler herunder. De gule er antallet af omtaler.

Infomedias måling giver det fulde overblik over finansvirksomhedernes position og eksponering i de danske medier. Målingen foregår i knap otte hundreder trykte medier, i alle de store nyhedsmediers websites og i DR og TV2 nyhedsudsendelser. Infomedia måler både på frekvens og bruttodækning. Frekvens viser i hvor mange artikler og nyhedsudsendelser en virksomhed bliver omtalt i, mens bruttodækningen viser det totale antal potentielle læsere og seere, som virksomheden eksponeres over for. De enkelte mediers læsertal er baseret på de nyeste tal fra Media Scandinavia.

 

Tilmeld dig FinansWatch' gratis nyhedsbrev eller tegn et gratis 30 dages prøveabonnement på FinansWatch her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også