Nordea: Landsbrugskunder smides ikke ud her

Jyske Bank og Alm. Brand Bank er i disse dage i gang med at nedtone eksponeringen mod landbruget. Det samme er ikke gældende hos konkurrenten Nordea, som forventer at holde den nuværende eksponering.

Mange banker i branchen har – særligt efter vedtagelsen af Tilsyndiamanten – ytret ønske om at nedbringe eksponeringen mod landbruget. Jyske Bank har konkret meldt ud, at de forventer en nedgang i eksponeringen med cirka 10 %, mens Alm. Brand er gået mere radikalt til sektoren ved at forsøge at afvikle samtlige landbrugsengagementer, skriver Landbrugsavisen.

Et forsøg, der på nuværende tidspunkt ikke er ligetil.

Anders Jensen, chef for Nordeas danske bankaktiviteter, ser dog ingen grund til at ændre i deres antal af engagementer relateret til landbrug.

”Vi er i en god proces. Dels er der nogen, som klarer sig rigtig godt. Hvorfor skal man ikke holde på sine gode kunder? Dels er der en kæmpestor gruppe, som vi slider hårdt med, og hvor vi har nogle fælles interesser. Selvfølgelig er der en gang imellem en kunde, som forlader os. Sådan er det jo. Relationen kan blive slidt op, eller kunden kan få et godt tilbud et andet sted. Det sker. Men decideret skille sig af med kunder, det er ikke noget, som vi gør," siger han til avisen.

Søren Porsbjerg, bankens landbrugschef, peger mod bankens stramme kreditpolitik som den årsagsgivende forklaring.

”Vi arbejder meget med at have en meget stabil politik over for vore kunder, så de kender os, når det er godt, og når det er skidt. Hvis vi kun løber med, når det er godt, har vi heller ikke modstanden til at stå ved, når det går skidt.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også