Mit 2015: Digitaliseringen forandrer konkurrencen

2015 kan byde på store digitale transformation, spår Jostein Damminger fra Accenture, der glæder sig over, at 2014 bød på en stor femårig aftale med Tryg.
Foto: PR/Accenture
Foto: PR/Accenture

I FinansWatch' nytårsserie går turen i dag til managing director for Financial Services i Accenture, Jostein Damminger, som kigger tilbage på 2014 og ind i det år, der lige er begyndt.

Hvad har den vigtigste begivenhed været for jer i år?

"Vi har haft et succesfuldt år, hvor vi har formået at løse en række store opgaver i krydsfeltet mellem strategi, forretning og teknologi for nogle af de største aktører inden for bank- og finanssektoren i Norden. Vi har eksempelvis indgået en femårig aftale med Tryg, som skal sikre et større afkast på selskabets it-investeringer og øge kundeservicen."

Hvad kommer til at fylde jeres dagsorden i 2015?

"Vi forventer, at der for alvor bliver lukket op for de store digitale transformationer i 2015. Et vigtigt omdrejningspunkt for Accenture bliver at sikre, at vores kunder høster det fulde udbytte af digitalisering. Der er et enormt potentiale ved at udnytte data og analytics og automatisering af processer. Det ser vi f.eks. ved salg, service og skadebehandling i forsikringsbranchen og store dele af banksektoren. Digital succes i denne sammenhæng forudsætter en indgående forståelse af kundernes behov og præferencer, samt at der er nogle kernesystemer på plads, som kan løfte opgaven med at bearbejde data på tværs af organisationens, ofte forskellige, it-systemer. "

Ser du nogen nye spillere, som er på vej ind på jeres kunders område?

"Det er tydeligt, at digitalisering er i gang med at forandre konkurrencelandskabet for bank- og forsikringssektoren. Bankernes værdikæde er under angreb fra flere sider; bare tag eksempler som Apple Pay, Google, Alibaba, Amazon og senest Snap Cash, som alle går efter en andel af kundernes finansielle transaktioner. Det samme gælder for forsikringsbranchen, hvor flere nye digitale konkurrenter målrettet går efter at dække specifikke behov hos kunderne gennem skræddersyede og brugervenlige digitale services. Det er en tilgang, som udfordrer rigide forretningsmodeller og services, der ikke er forankret i en digital tilgang. "

Hvilken betydning får det for jeres kunder og for markedet?

"Banker og forsikringsselskaber skal udfordre sig selv i forhold til vanetænkningen. Et vigtigt modtræk til mange af de nye digitale spillere bliver at se nærmere på, hvordan de etablerede aktører kan blive endnu bedre til at opfylde kundernes behov og fylde mere i kundernes hverdag.  Det er ikke nok at kun have kundekontakt et par gange om året, når der f.eks. skal foretages et lån til huset, eller når kunden skal betale sin årlige forsikringspræmie. Et brud med vanetænkningen kan f.eks. indebære indgåelse af nye alliancer med partnere eller virksomheder fra andre brancher, som er med til at styrke kundeoplevelsen og servicen gennem digitale kanaler." 

Hvilke innovative tiltag har I fokus på?

"Robotics og øget automation gennem brugen af kunstig intelligens. Virksomheder kan spare enorme ressourcer ved at benytte robotter og software, som er intelligente i den forstand, at de løbende kan lære at udføre forskellige opgaver i samarbejde med mennesker. Det lyder måske som det rene science fiction, men det er et enormt potentiale, som er ved at udfolde sig. Intelligente apps kan f.eks. bidrage til at automatisere rutineopgaver, forbedre forretnings- og it-processer gennem integreret analytics, og kan på sigt lære at styre sig selv."

Hvilke regulatoriske tiltag kommer til at påvirke jer i det kommende år?

"Vi vil fortsat se et stort regulatorisk pres i kølvandet på den finansielle krise, som vil påvirke vores kunder i 2015. Det kommer f.eks. til udtryk gennem øgede kapitalkrav samt reguleringer i overensstemmelse med Basel 3, Solvency II, MiFID II for blot at nævne nogle eksempler. Det vil stille større krav til vores kunder for yderligere investeringer i forhold til compliance og opfyldelsen af strategiske mål."

Har du som leder sat dig nogle mål for det kommende år?

"Jeg er netop flyttet til Købehavn med min familie fra Bergen i Norge, hvor jeg er blevet udnævnt til ansvarlig for Management Consulting inden for Financial Services på nordisk plan. Arbejdsmæssigt er jeg derfor i gang med at lære mine nye kollegaer at kende og styrke mit netværk i det danske erhvervsliv.  Accenture er en global virksomhed og dermed også en meget international arbejdsplads, men det har alligevel betydning, hvilket land man befinder sig i. Her i begyndelsen lægger jeg især mærke til de små nuancer og kulturforskelle i dagligdagen, som er vigtige for mig som leder at kende til for at kunne navigere og motivere mine medarbejdere bedst muligt. Det bidrager til, at teamet fungerer optimalt, og at vi kan yde rådgivning i topklasse."

 

Tidligere i serien:

Mit 2015: Vi skal have gang i vækstsporet 

Mit 2015: "Man tager to pct. af landets befolkning som gidsler"

Mit 2015: "Vi har kun kradset overfladen" 

Mit 2015: EKF skal have bankrådgiverne på skolebænken 

Mit 2015: "Skal selv gå forrest"

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også