Nordeas sponsorat forbinder banken med lokalsamfundet

Nordeas teamDanmark-sponsorat handler lige så meget om ildsjælene ude i de lokale sportsklubber, som om elitepræstationer.

Nordeas motto Gør Det Muligt er baggrunden for, at banken siden 2006 har sponsoreret Team Danmark, fortæller marketingschef Kim Grue.

Det handler ikke kun om at præstere det næsten menneskeligt umulige, men også om de mennesker ude i lokalklubberne, der gør det muligt for børn og unge at dyrke sport, understreger han.

"Det vi vil, er at hjælpe med at gøre det muligt. Det er vores mantra ikke kun på sponsorsiden men generelt. Og der synes vi, at et Team Danmark sponsorat passer rigtig godt," siger han og fortsætter:

"Vi har Gør Det Muligt-prisen, som uddeles en gang om ået, hvor vi belønner nogle af dem, der er lidt skjulte. Typisk er det ledere, som har gjort det muligt for idrætsudøverne - de der ildsjæle, som er lokalt, og som bruger deres fritid på at være trænere og ledere i lokale sportsklubber."

Skaber loyalitet

Alle Nordeas afdelinger kan indstille en lokal sports-ildsjæl, og der laves så en short-liste, hvorfra vinderen så kåres på DR's årlige sportsshow.

"Det er en god nåde at få medarbejderne og de lokale klubber involveret på," siger Kim grue til FinansWatch.

Sponsoratet bruges da heller ikke til at lave store landsdækkende reklamefilm, for Nordea er så kendt et brand allerede, at det ikke vil øge kendskabet. Derfor er det vigtigere at få involveret kunderne og få skabt en fællesskabsfølelse ude i filialerne.

"Vi vil hellere sprede det gennem de kunder, som vi rammer i filialerne og på nordea.dk og så skabe opmærksomhed den vej," siger Kim Grue.

Lærer om teamwork

Han fortæller også at man via de lokale sponsorater ude i fodboldklubberne får mulighed for at invitere nogle af de større kunder med til superligakampe, ligesom man har arrangementer hvor sportsudøverne holder foredrag for kunderne.

Nordea bruger dog også sportsudøvernes erfaringer med hårdt arbejde og teamwork, til at gøre medarbejderne bedre, fortæller marketingschefen.

"Vi bruger rigtig meget de forskellige idrætsudøvere til at komme og holde indlæg og foredrag. Det gør vi rigtig meget ud af. Det kan være, at de fortæller om, hvordan man leder et team, hvilke ting man skal være opmærksomme på, for at få teamet til at fungere, samtidig med at man holder fokus på den individuelle præstation, eller hvordan man præsterer under hårdt pres, osv," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også