Kommunikationskonference: "Man skal igennem en fase med tæsk"

Andrew Gowers, tidligere chefredaktør på FT og kommunikationschef i Lehman Brothers, mener, finanssektoren skal være tålmodig i relation til at genopbygge tilliden. ”Sektoren blev jo dæmoniseret,” siger han.

Der er fortsat masser af tid.

Masser af tid for de kommunikationsansvarlige i de finansielle virksomheder i Danmark til at tage fat i de værktøjer, de har i den kasse, som de griber fat i, når der står krisekommunikation på agendaen.

Ifølge Andrew Gowers, der er en af talerne på konferencen ”Vejen ud af finanskrisen”, så befinder Europa sig fortsat lige midt i krisen, selvom det snart er fire år siden, Lehman Brothers gik ned og på sin vis kick-startede finanskrisen i efteråret 2008.

”Vi har en politisk, økonomisk og finansiel krise. Mange troede måske, at tingene var løst og at der nu skulle vækst på dagsordenen igen. Men tingene er ikke løst. Vi står fortsat midt i krisen og det kommer til at tage år, før vi for alvor er ude af den,” siger Andrew Gowers til FinansWatch.

Kommunikatører: Finanssektoren har et kæmpe imageproblem 

Tillid

Han er i dag direktør for eksterne relationer i AFME, Association for financial markets in Europe, som er en interesseorganisation, der kæmper for, at reguleringerne ikke tager overhånd, så markedskræfterne sættes ud af spil. Andrew Gowers er samtidig tidligere chefredaktør på Financial Times, ligesom han har været ansvarlig for kommunikationen hos Lehman Brothers, faktisk dengang koncernen gik ned, og sidenhen hos BP.

Hans budskab til de kommunikationsansvarlige i den danske finansielle sektor er, at de skal forstå, at krisen har ramt sektoren lige i hjertet af det, som finansiel virksomhed dybest set handler om; at der er tillid til, at dem der passer på dine penge, nu også er til at stole på.

”Det er en tillidskrise. Og en sådan er i sagens natur meget hård, når du eksempelvis er en bank eller en pensionskasse, for her lever du af, at dine kunder har tillid til dig,” siger han og fortsætter.

”Det er en ond cirkel, for bedst som man troede, at det værste var ovre, så fortsætter krisen i Sydeuropa. Og jeg tror ikke på, at der findes en magisk løsning, der på kort tid kan give sektoren et godt omdømme. Men det er også vanskeligt at navigere i, for på den ene side, så kræver myndighederne, at balancerne polstres, og at gearingen drosles ned, og på samme tid så beskyldes bankerne for ikke at låne nok penge ud,” siger Andrew Gowers til FinansWatch.

Får tæsk

Har sektoren været for defensiv i sin kommunikation? Er der blevet sagt for meget undskyld?

”Jeg ved ikke, hvordan det er i Danmark, men det kan man ikke sige er tilfældet i England. Det er vel nærmest omvendt, hvor sektoren var meget længe om at stå ved sit medansvar for krisen. I dag er tonen blevet mere moderat og ydmyg, og det, synes jeg, er det rigtige at gøre. Får når du virkelig får tæsk i offentligheden, hvad kan du så gøre andet end at sige undskyld? Jeg tror, at det er en fase, du skal igennem,” siger han.

Han mener, at det er så godt som umuligt at få ørenlyd for sine synspunkter, når kritikken virkelig hagler ned alle steder fra.

”Vi kan jo se, at bankerne er blevet dæmoniseret af politikerne, selvom politikerne i mange tilfælde selv har givet bankerne nogle rammer at arbejde ud fra, som dermed var med til at skabe krisen. Så selvom man kan føle, det er urimeligt, så skal der spises noget ”humble pie”,” siger han.

Fire år med undskyld

Har det overhovedet hjulpet, fire år med undskyld? Der er vel fortsat en massiv omdømme-krise blandt finansielle virksomheder, og måske specielt blandt bankerne?

”Det kan man diskutere, men igen så er det jo sådan, at vi fortsat er midt i krisen. Så folk er bekymrede. Og når folk er utrygge, så vil de godt have nogen at skælde ud på. Et problem er, som jeg ser det, at nogle banker fortsat sidder fast i offentlige ejerskaber efter krisen. Det betyder, at der fortsat er utrolig stor fokus på, hvordan de driver deres forretninger, hvad de får i løn og den slags. Når de kommer på andre hænder, så vil noget af det offentlige fokus gå væk,” siger han.

I hvor høj grad er det et problem, at mange måske ikke helt forstår bankernes rolle i samfundet?

”Det er i høj grad et problem, at mange fuldstændig glemmer, at bankerne skal tjene penge. Mange har troet, at banker var en anden type virksomhed. Nej, det er de ikke. Men det troede mange, og det er derfor, at der har været s store chok over, at de tabte så mange penge, at de gik ned og at nogle direktører fik så store lønninger,” siger Andrew Gowers til FinansWatch.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også