Danske-chefens åbenhjertige blog til medarbejderne: ”Eivind on tour”

Danske Banks nye topchef vil på ærlig vis fortælle bankens 20.000 medarbejdere, om hvordan han oplever banken, når han de næste måneder skal rundt i hele virksomheden.
Foto: Lars Krabbe, Jyllands-Posten
Foto: Lars Krabbe, Jyllands-Posten

Den nye ordførende direktør i Danske Bank, Eivind Kolding, får brug for sin laptop, når han i de kommende måneder skal rundt i banken og møde medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere.

Som en del af sin start i banken har Eivind Kolding besluttet sig for, at han vil kommunikere med medarbejderne via en nyoprettet blog på intranettet, der har fået navnet ”Eivind on tour”.

Afdelingsdirektør Anders Klinkby, der har det overordnede ansvar for interne medier og presseafdelingen, fortæller til FinansWatch, at Eivind Kolding har ønsket at bruge de første par måneder i sit nye job på at ”komme helt ned i maven” af Danske Bank, så han får et endnu bedre indblik i, hvad det er for en virksomhed, han skal lede, selvom han selvfølgelig har en stor viden med sig fra sine mange år i bestyrelsen – senest som formand.

Rimelig unplugged

”De oplevelser som Eivind Kolding har undervejs, dem vil han godt dele med medarbejderne via bloggen,” siger Anders Klinkby.

Hvor styret vil bloggen være? Er der kommunikationsrådgivere på, eller skriver han bare løs fra sit hotelværelse og publicerer bloggen på intranettet, når han har noget han ønsker at dele med medarbejderne?

”Meldingen er, at den skal være rimelig unplugged. Han laver den sammen  med sin PA, Shargiil, som rejser rundt med Eivind. Det er Eivinds tanker, man kan læse på bloggen, så det vil være Eivind Kolding unplugged”.

Hvorfor gør han det?

”Når han rejser rundt, så er det vigtigt at skabe en synlighed blandt medarbejderne. Så de kan se, hvad der foregår i toppen af banken. Hvordan Danske Bank ser ud med den nye topchefs øjne, det har alle en interesse i at vide”.

Er det hans eget initiativ?

”Vi har snakket med ham om, hvordan skal vi lægge kommunikationen an i forbindelse med hans tur rundt i banken. Han er selv meget opmærksom omkring en åben stil og vigtigheden af at kommunikere i øjenhøjde. Også med medarbejderne. Så bloggen er et forslag han har taget til sig,” siger Anders Klinkby og tilføjer, at bloggen bliver lukket ned efter nogle måneder, når rejsen rundt i banken er færdig.

5000 læsere på én dag

”Men det er fortsat en prioritet at have en intern kommunikation, som vil være ret direkte og ufiltreret”.

Folk kan også skrive til ham og kommentere hans blogs. Hvorfor?

”Det er naturligt, at man åbner for tovejskommunikation. Hvis der er opklarende spørgsmål, så er det det en del af det at kommunikere i øjenhøjde, at man også giver folk muligheden for at kommentere et indlæg eller stille uddybende spørgsmål”.

Men tør medarbejderne overhovedet være kritiske overfor en ny CEO på en  blog?

”Det ved jeg ikke, det må vi se. Men vi har tidligere haft blogs, hvor folk har spurgt cheferne om forskellige ting, hvis de har været i tvivl om nogle ting. Men jeg tror primært, at folk vil bruge det på den måde, at de får et vigtigt indblik i, hvordan den nye øverste chef ser på Danske Bank,” siger Anders Klinkby til FinansWatch.

Alene fredag, to dage efter Eivind Koldings første arbejdsdag i banken, har 5.000 medarbejdere været inde og læse bloggen.

 

Eivind Kolding dominerer i torsdagens erhvervsaviser

Topchefen: Danske er under gennemsnittet

Kolding hvæsser sparekniven

Kolding i opgør med lånepolitik

Kolding får sin energi fra andre mennesker 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også