Klumme: Skiftet i bank- og finansverdenen kræver datadrevet innovationsmodenhed

Bank- og finansverdenen gennemgår flere store forandringer, som kræver en datadrevet og innovativ tilgang. Skiftet kræver en orkestrering af kultur, organisation, processer og teknologi, hvor dataanalyse danner fundamentet. Det skriver Pernille Hertel, SAS Institute, i en klumme.
Pernille Hertel arbejder hos SAS Institute. | Foto: PR / SAS Institute
Pernille Hertel arbejder hos SAS Institute. | Foto: PR / SAS Institute
AF PERNILLE HERTEL, DIRECTOR CUSTOMER ADVISORY I SAS INSTITUTE

På makroniveau er bankdriften påvirket af både akutte kriser og igangværende samfundsændringer, hvor klimaet har genvundet sin førerposition efter to års pandemi. I dag er kriser mere komplekse end tidligere. Det er således sværere at vurdere, hvordan kriserne påvirker bankens kunder, transaktioner og dermed hvilken grad af risiko banken tager.

For at håndtere konsekvenserne af disse overordnede forandringer i verden skal bankerne udvikle deres måde at arbejde med risiko- og analysemodeller, deres indsats mod økonomisk kriminalitet og – ikke mindst – investere massivt i innovation af deres tilbud.

I takt med at teknologien bag finansielle tjenester er blevet udviklet og gjort tilgængelig, har flere nye aktører været i stand til at starte bank- og betalingstjenester. Når det kommer til kundebevidsthed og mulighed for at styrke kundeoplevelsen, har detailbranchens nichebanker for eksempel et godt udgangspunkt. McKinsey vurderer, at traditionelle finansielle institutioner vil se overskuddet falde med op til 60 pct. i 2025, hvis der ikke sker nogen ændring.

Banksektoren er kendetegnet ved, at den er styret af stramme regler. Alligevel har den meget at lære af de industrier, der er foran i den digitale transformation. Frem for alt kræves udvikling af processer til datadrevet innovation og analyse. Faktisk kan og bør reglerne fungere som katalysator for bankernes innovationsarbejde. EU's 5. direktiv om bekæmpelse af hvidvask af penge (5th Anti-Money Laundering Directive) lægger et stigende pres på bankerne for at udvikle deres indsats til at forebygge og håndtere både hvidvask af penge og finansiering af terrorisme. Direktivet betyder også, at bankverdenen skal udvikle sine metoder til og viden om, hvordan hvidvask forebygges og håndteres.

Kundeindsigt og kundeoplevelser er i dag højt prioriterede udviklingsområder for virksomheder inden for bank- og finansområdet. I takt med skærpede regler for at beskytte persondata og privatliv bliver det endnu vigtigere for disse virksomheder at opbygge langsigtede og dybdegående relationer med deres kunder.

Alt i alt betyder det, at storbankerne står over for et skifte. Med en teknologi-arv (såkaldt legacy) af mere besværlige kernesystemer opstår der udfordringer for dem, der ønsker at tilpasse tilbuddet til et mere hurtigt skiftende marked. Samtidig kan innovative økonomiske løsninger være nemmere at udvikle for en nichespiller, som ikke skal tage højde for ældre teknologier og langsommere processer.

På den anden side har de store aktører faktisk ressourcer til at investere i innovation og udvikling, der kan give synergier mellem deres forskellige forretningsområder og services.

Konkurrencen vil fortsat være hård, og for nogen bliver den endnu hårdere. Men dem, der vil klare sig bedst, er dem, der skaber forudsætningerne for datadrevet innovation, og som udvikler relevante intelligente tjenester baseret på AI og machine learning. Gennem disse værktøjer får de også stadig bedre relationer til både kunder og medarbejdere.

Jeg er overbevist om, at der er plads til en rig flora af aktører inden for bank og finans også i fremtiden. De kommer alle til at udvikle branchen til gavn for kunderne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også