Tre forsikringstrends der vil tegne branchen fremadrettet

Fokus på integrerede digitale oplevelser, klima og sundhed er tendenser, forsikringsbranchen vil se mere af.
Foto: PR / Accenture
Foto: PR / Accenture
Af Pernille Brock Fors, Managing Director Accenture Forsikring

Når et af verdens største forsikringsselskaber, Generali, afsætter 1 mia. euro til innovation og digital transformation, så er det fordi, det er vejen frem for at sikre deres position og vækst på forsikringsmarkedet. Og selvom de danske selskaber er på vej i den rigtige retning, så er det endnu ikke helt på samme klinge som internationale selskaber som Generali. Det viste en stor konkurrence inden for forsikringsselskaber os for nyligt.

Den internationale konkurrence for innovation i forsikringsbranchen blev afholdt med 269 deltagende virksomheder, der havde indsendt 460 projekter, på tværs af 55 lande, og ud fra projekterne tegner der sig et interessant billede af de trends, der rører sig netop nu i branchen. Og selvom Generali blev den helt store vinder, så så vi en masse spændende projekter fra både store og små selskaber. På bare et år har vi oplevet, at der er indsendt 30 pct. flere projekter fra forsikringsselskaberne, og det i sig selv fortæller en positiv historie om branchens tilpasningsevne og vilje til at imødekomme nye forbrugerbehov.

Den mest overordnede tendens, som jeg udleder af de mange indsendte projekter, er fokus på integrerede digitale oplevelser, som er drevet af teknologi, og typisk kunstig intelligens. Det fortæller mig, at selskaberne er trådt ind i en ny æra af transformation. Og med transformation mener jeg transformation af distributionsmodellen, af service og af selve driftsmodellen for at drive et forsikringsselskab. Vi har ganske vist talt om netop dette i et stykke tid, men nu begynder der at komme konkrete initiativer og ændringer globalt.

I Danmark har de fleste forsikringsselskaber i dag også en innovationsafdeling, men særligt LB Forsikring gør sig ofte bemærket, hvor der kommer interessante tiltag og idéer fra løbende. Senest har de præsenteret en løsning for at fremme brug af el/hybridbiler, hvor kunderne kan få en fordelagtig pris på en ladestander. Derudover har de for andet år i træk vundet prisen som forsikringsselskabet med de bedste digitale kundeløsninger.

Et eksempel på hvordan kunstig intelligens er med til at skabe integrerede forsikringsfunktioner fra et af de indsendte projekter, er det internationale forsikringsselskab Generalis’ Deep Property, et stykke software til ejendomsporteføljer. Teknologien kombinerer satellitbilleder med billeder fra gadeniveau i en AI-drevet løsning. Ved at anvende softwaren i virksomhedens processer til risikovurdering får de et bedre overblik og kan bedre rådgive kunder om at tage de mest effektive beslutninger for at minimere risici ved naturkatastrofer.

En anden tendens, som jeg vil kalde spirende, fordi der endnu ikke er rigtig mange projekter inden for dette område, er, når forsikringsselskaber begynder at gå klimavejen. For eksempel så vi et projekt fra Bâloise Insurances i Luxemburg, som har taget beslutningen om at gøre bæredygtighed til en del af deres portefølje og motivere kunderne til at tage mere bæredygtige beslutninger.

I Bâloises bilforsikringer hjælper selskabet kunderne med at skifte til en elbil. Med forsikringen følger bl.a. et kort og en app, som giver kunderne mulighed for at tanke strøm på 180.000 ladestationer i Europa. Kunderne kan desuden via en digital platform bestille en alt-i-en-pakkeløsning, som inkluderer en ladestander inkl. installation og rådgivning.

Vi så også en ny type grøn forsikring fra det britiske selskab BNP Paribas Cardif. Med deres produkt Smarty+ er ambitionen at forlænge livet for smartphones, så vi ikke blot smider væk og køber nye. Produktet er tænkt som en udvidelse af en typisk mobilforsikring, som nu også dækker brugte telefoner. Det skal gøre det lettere og sikrere for kunderne at træffe grønne valg.

Det var også interessant, at en stor del af projekterne handlede om sundhed – og disse var som tendens mere modne end klimatendensen. Det er måske ikke så overraskende, når det, der har optaget os alle det sidste lange stykke tid er pandemien.

Et godt eksempel på en nyudvikling af Generali er deres WellionAPP, som hjælper kunderne med nemmere at manøvrere i og tilgå sundhedsydelser, både generelle og specialiserede. Det italienske sundhedssystem har ligesom mange andre landes sundhedssystemer været under stort pres, og derfor er appen samtidig et svar på et umiddelbart behov, der er opstået blandt kunderne. Og at kunne reagere hurtigt på kundernes behov er en anden fællesnævner, som vi ser inden for innovation af forsikringsprodukter. Appen hjælper kunderne med at finde de rette services som for eksempel læge, fysioterapeut og lignende, booke en aftale med den valgte sundhedsudbyder eller sætte et virtuelt møde op direkte fra appen.

Selskabet Generali vandt samtidig hovedprisen for deres mange innovative projekter og tilgang til udvikling. Udover den store sum, som Generali har afsat til innovation og digital transformation, så er innovation en del af selskabets DNA og kultur. Det gennemsyrer alt, hvad de gør, og det er i mine øjne en af de afgørende grunde til, at de lykkes så godt med deres investeringer.

Jeg tror, vi kommer til at se mange aflæggere i det danske og nordiske forsikringsmarked af disse tendenser de kommende år, og transformationen af forsikringsbranchen er nu rigtigt ved at tage fart.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også