Fire it-trends der kommer til at påvirke banksektoren i 2015

Danske banker er generelt godt rustet, når det kommer til digitalisering og it. Men i 2015 bør de være særligt opmærksomme på fire konkrete områder.
Af Thomas Djursø, Director og Senior Client Partner for Cognizant i Danmark

Gennem min daglige kontakt med nogle af Nordens førende banker, fornemmer jeg en øget aktivitet på specielt fire områder, som ikke kun har min personlige interesse, men som jeg også tror på kommer til at påvirke hele banksektoren i 2015. De fire områder er følgende: Digitalisering, fokus på risiko, compliance og regulering, en forenkling af it-infrastrukturen samt it-sikkerhed.

Fortsættelse af digitalisering af banksektoren

En øget kundeoplevelse er fortsat et centralt fokusområde for bankerne, så investeringer i online og mobile kanaler vil fortsætte med at vokse. Faktisk vil mobile banking-løsninger have den højeste investeringsprioritet, hvor bankerne forventes at investere ca. 2,3 mia USD i 2015, viser en rapport fra CEB Towergroup  om "Mobile Banking-løsninger". Anvendelsemulighederne for mobile betalinger udvides betydeligt i kraft af at teknologien bag vokser eksponentielt, og vi kommer til at se flere og flere banker tilbyde mobilspecifikke funktioner som geo-location og voice-identifikation. Ifølge en rapport udgivet af Juniper Research, vil det årlige globale marked for digitale betalinger vokse til 4700 milliarder dollars i 2019, næsten det dobbelte af de 2500 milliarder dollars, der forventes for dette år.

Fokus på risiko, compliance og regulering

Der er væsentlige nye regler og lovgiving på vej, herunder Basel III og EUs General Data Protection Regulation(GDPR), og fokus på netop at sikre compliance med disse nye regler og love vil fortsat udgøre en stor investering for bankerne i 2015. De øgede lovgivningsmæssige byrder vil kræve, at bankerne tager en mere proaktiv tilgang til styring af compliance-spørgsmål, som f.eks. udviklingen af automatiserede processer for rapportering, som har til hensigt at reducere de omkostninger og risici, der er forbundet med nye reguleringskrav.

Forenkling af it-arkitekturen og fornyelse af centrale applikationer gennem cloud-løsninger

I løbet af 2015 vil bankerne forsøge at forenkle deres it-systemer på tværs af infrastruktur og forny mange centrale applikationer, såsom at reducere antallet af elektroniske betalingssystemer og datalagre og yderligere investeringer, som for eksempel at der indføres en fælles dataplatform til analyse og rapportering. Bankerne vil fortsætte med at føre en dagsorden, der fokuserer på cloud-løsninger. Små og mellemstore banker vil se til at få implementeret platforme med fokus på bankernes kerneforretning, alt imens de store banker vil forsøge at tilføje ikke-kerneydelser, så som HR, til en cloud-løsning. Ifølge en rapport fra IDC, vil 50 procent af nye bankapplikationer indenfor de næste fem år være cloud-baserede.

Forbedring af it-sikkerhed

Beskyttelse af kundernes aktiver ved at kunne styre kundedata, godkendelser samt sikkerhedheden af kundernes mobile enheder bliver mere og mere vigtig i kraft med at bankerne opruster indenfor Mobile Banking.  For at øge it-sikkerheden, satser banker på applikationer, der har til hensigt, at mindske muligheden for misbrug, og vælger derfor Big Data platforme, der muliggør realtidsanalyser med henblik på hurtig påvisning af misbrug. Med denne realtidsovervågning kan bankerne opdage og dermed forhindre unormale transaktioner på debet- og kreditkort eller på netbank. Værdien af Big Data udnyttes hermed bedst muligt, da bankerne forhindrer misbrug/tab samtidig med at de opfylder kravene om øjeblikkelig transaktioner.

Big data

I 2015 vil flere banker også begynde at se fordelene i at kunne behandle de mange data som Big Data giver på en mere analytisk og strategisk måde, og vil derfor investerere i nye roller med titel som Chief Data Officer (CDO). Som eksperter indenfor kortlægning af Big Data, vil en CDO fokusere på virksomhedens digitale strategier, udvikle Big Data-analyser samtidig med at de skal opfylde kravene til de mange lovgivningsmæssige udfordringer forbundet med en sådan rolle.

Som et modent bankmarked vil jeg mene, at Danmark allerede viser tegn på disse fire tendenser og de danske bankkunder stiller i dag store krav til deres bank om udviddet service og gode tilbud. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at de også vil sætte pris på bankernes fortsatte fokus på digitalisering, den øgede fokus på risiko, compliance og regulering, forenkling af it-infrastrukturen samt forbedringen af it-sikkerheden -Tiltag som vil højne oplevelsen ved brug af Mobile Banking anno 2015.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også