Her er morgendagens stjerner i den finansielle sektor

Gennem de seneste år har vi været vidner til en række fyringsrunder i den finansielle sektor. Især bankerne har skåret i besætningen, og det er ikke slut endnu. Hverken hos banker, forsikrings- eller pensionsselskaber.
Af Bent Dalager, nordisk direktør for Finansiel Services hos Accenture

KLUMME. Fyringerne skyldes ikke kun krisen. De skyldes også det faktum, at markedets behov og de tekniske muligheder udvikler sig ekstremt hurtigt. Og det har affødt et paradoks: På den ene side er sektoren nødt til at skære i medarbejderstaben for at effektivisere, men på den anden side er der brug for nye kompetencer for at kunne udvikle sig i takt med kundernes behov og den globale konkurrence.

Tag for eksempel kunderådgiverne. I dag er mange administrative opgaver centraliseret eller flyttet til selvbetjening. Det betyder blandt andet, at fx en bankrådgivers vigtigste kompetence ændrer sig fra at være ’god til tal’ eller ’administrativt arbejde’ til at være ’god til mennesker’ og ’god til hurtigt at sætte sig ind i nye ting’. Medarbejderne skal væk fra baglokalerne og ud og møde kunderne – enten fysisk eller virtuelt. Og salgsorienterede medarbejdere vil være i høj kurs fremover.

Fodbold-merchandise

Et godt eksempel på denne tendens finder vi i Berlin. Her har Deutsche Bank oprettet en ’flag ship store’ under navnet Q110, der refererer til filialens adresse i et populært shoppingområde på Friedrichstrasse. I Q110 kan du blandt andet købe designartikler og merchandise fra et væld af populære europæiske fodboldklubber. Og rådgiverne er typisk ikke bankuddannede i traditionel forstand, men i stedet hentet ind fra detail- og serviceindustrien. Selvom Q110 går længere, end hvad vi får at se i Danmark, viser eksemplet en interessant retning.

Sektoren har dog brug for mere end udadvendthed og salgsfokus. Der er i høj grad også brug for nogen, der kan udvikle nye produkter. Ikke fordi sektoren har behov for flere produkter; opgaven består snarere i at samle de mange produkter, der er udviklet gennem de seneste 10-15 år til færre og mere fleksible koncepter. Der er store og meget givtige muligheder for produktrationalisering inden for alle finansielle sektorer (bank, forsikring, pension, realkredit).

Glem ikke IT

Derfor har sektoren i høj grad brug for folk, der kan skabe innovative, smarte og simple løsninger på et komplekst grundlag. Det kræver flere medarbejdere med en analytiker-, statistiker- og aktuarbaggrund. Og det er helt afgørende, at de formår at samarbejde tæt og konstruktivt med marketing- og salgsfolkene om at udvikle de helt rette produkter.

IT skal ikke glemmes i den forbindelse. IT er selve produktionshjertet i sektoren, men også her er der store forandringer. Med mobilkanaler, ’straight-through processing’, næste generations webløsninger, standardsystemer og cloud skifter behovet fra den klassiske Cobol-udvikler til et øget behov for front-end udviklere i nye teknologier. De nye udviklere skal i højere grad gøre brug af agile metoder samt have langt flere kompetencer inden for forretningsprocesser, produkter og konfigurering end tidligere. Oven i købet vil størsteparten af IT-udviklingen foregå flere forskellige steder rundt i verden, hvad end vi taler Danmark, Østeuropa eller Asien – og derfor vil håndteringen heraf være en naturlig del af hverdagen for morgendagens IT-folk.

Noget helt andet end administration

Hvilke lederprofiler er der så behov for i fremtidens finansielle sektor?

Morgendagens ledere skal væk fra administratorrollen og i stedet kunne håndtere medarbejdere, som vil stille større krav om karrieremuligheder, uddannelse på højt niveau og international udvikling. Lederne skal desuden kunne håndtere, at en del af arbejdet vil blive udført i andre lande og af eksterne partnere. Det stiller store krav til deres egne uddannelser og evner. Der er nemlig stor forskel på at lede en administration af traditionelt bank/forsikrings-uddannede og på at lede sælgere, udviklere og analytikere med vidt forskellig baggrund.

Det er altså blandt disse folk – de troværdige menneskekendere, de gode kommunikatører, de tunge statistikere, de agile IT-folk og veluddannede lederaspiranter – at morgendagens stjerner i den finansielle sektor skal findes. For det er dem, der kan sikre, at sektoren forbliver konkurrencedygtig, innovativ og stærk.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også