Formuepleje kritiseres for at opkræve afkastafhængige honorarer

Kapitalforvalteren Formuepleje er en succesforretning for ejerne. Men forvalterens brug af performanceafhængige honorarer møder kritik fra både konkurrenter og rådgivere (opdateret).
Adm. direktør Niels B. Thuesen fra Formuepleje, der kritiseres for resultatafhængige honorarer. | Foto: Gregers Tycho/ERH
Adm. direktør Niels B. Thuesen fra Formuepleje, der kritiseres for resultatafhængige honorarer. | Foto: Gregers Tycho/ERH

Opdateret 6. marts 15.30 med kommentar fra Formuepleje.

I teorien kan det være en god idé for en forvalter at have interessefællesskab med investorerne. Men hos kapitalforvalteren Formuepleje er det tilsyneladende blevet en lidt for god idé, når de lader kunderne betale ekstra honorarer, når markedet er steget, selv om forvalteren ikke nødvendigvis har slået sine benchmarks. Fremgangsmåden møder kritik, skriver Insidebusiness.

"Det er altså et lavt ambitionsniveau uden stor tiltro til egne evner, for over tid vil aktiemarkederne trods alt stige. Man bør som minimum slå et repræsentativt benchmark for at blive belønnet. Ellers hænger det ikke sammen," siger rådgiver Nikolaj Holdt Mikkelsen til Insidebusiness.

Søren Astrup, der er direktør og partner i Formuepleje, fastholder, at afkasthonoraret betyder, at kunde og forvalter er i samme båd.

"Vi lever af at skabe et afkast for kunderne, og det er også på grund af afkastet, at kunderne vælger os. Hvis man som kunde synes, at omkostningerne er det mest interessante parameter i forhold til ens investeringsbeslutning frem for afkastet, så er der intet til hinder for, at man stemmer med fødderne og finder en anden forvalter. Det er helt op til en selv,” siger Søren Astrup til Insidebusiness.

Formuepleje finder investeringsdirektør i egne rækker

Formuepleje udskyder børsnotering 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også