Mastercard ser store muligheder i Danmark med kontaktløse betalinger

Betalingskortgiganten Mastercard mener, at kontaktløse betalinger har en stor fremtid på det danske marked. "Verden forandrer sig, og udviklingen sker fænomenalt hurtigt i takt med, at forbrugerne kræver mere og mere," siger chef hos Mastercard.
Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv
Af Ritzau

Der går utroligt hurtigt med at komme fra de fysiske betalingskort til andre måder at betale indkøbene i butikkerne og på nettet. Hos Mastercard har man for længst rullet Masterpass, som er kontaktløs betaling på mobiltelefonen, ud.

"Verden forandrer sig, og udviklingen sker fænomenalt hurtigt i takt med, at forbrugerne kræver mere og mere. Mastercard er et global teknologisk selskab og ikke et kreditkortselskab," siger Christopher Zehnacker, chef for betalingsmidler i Europa, i forbindelse med et besøg hos Copenhagen Fintech.

I dag er der udstedt 2,3 mia. Mastercard, der er 40 mio. butikker og lignende tilsluttet i 211 lande omfattende 150 valuterer. De mange plastikkort er udstedt af 22.000 banker.

"En dag vil plastikkortet helt forsvinde, fordi forbrugerne vil have, at det skal være nemmere at betale. Og teknologien er ved at blive opfundet. Hos os tænker vi på fremtidige måder at betale på. Vi er midt i anden bølge med hensyn til betalingsløsninger - den første var af plastik - den næste er kontaktløse betalinger," siger direktøren.

"Forbrugerne vil have mobilpunge"

Alene sidste år blev der foretaget over 1 mia. kontaktløse betalinger i Europa. Og ud af de 40 mio. butikker, der er koblet op på Mastercard, kan de 6 mio. i dag tage imod kontaktløs betaling.

"Forbrugerne vil have mobilpunge. Og derfor har vi lavet Masterpass, som ligger direkte på din smartphone. Jeg ved endnu ikke, hvornår vi kommer til Danmark, men vi er allerede i en række lande - blandt andet er Sverige på - og Norge kommer med i 2017. Vi er ikke de eneste med kontaktløs betaling. Der er masser af firmaer, der banker på - blandt andet Applepay," siger Christopher Zehnacker.

Allerede i dag kan man bruge sit Masterpass på blandt andet restaurantkæden Wagamama i London. Man betaler på mobiltelefonen, da regningen sendes til den. Det er så op til kunden at tjekke, at den er rigtig og eventuel lægge drikkepenge oveni beløbet - på mobiltelefonen.

"Samtidig er endnu en trend på vej - vi kommer til at se en eksplosion af Internet of Things (IoT). Vi regner med, at der i 2020 vil være 34 mia. "devises" som eksempelvis køleskabe forbundet til internettet, og så kan man bestille varer direkte via køleskabet," siger direktøren.

Sikkerhed er en vigtig faktor for, at forbrugerne for alvor skal tage den nye teknologi til sig. Hos Applepay, som Mastercard understøtter, bruger man eksempelvis en chip i iPhonen, tilsvarende den der i dag er på et betalingskort. En anden måde, at sikre en mobiltelefon på, er ved at lave et 16-cifret kontonummer, der er unik for netop den telefon, som forbrugeren bruger.

Derudover er der biometri som fingeraftryk og ansigtsgenkendelse, der gør, at det kun er den unikke bruger, der kan lukke den digitale pengepung op.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også