Mobil- og internetdækning er afgørende for boligsalget

Internet- og mobildækning kan være afgørende for købers interesse, viser en ny undersøgelse.
Foto: Stine Bidstrup
Foto: Stine Bidstrup
AF RITZAU

Gode skoler og tæt på offentlig transport har fået følgeskab af ordentlig mobildækning og adgang til hurtigt internet, når det gælder om at gøre boliger attraktive.

Det viser en ny undersøgelse foretaget for teleselskabet TDC af YouGov. Den viser, at 86 procent af de 1006 adspurgte overvejer dækningen, når de skal vælge ny bolig.

"Der er ingen tvivl om, at det har en stor betydning. Er der ikke en ordentlig dækning både til mobil og internet, trækker det prisen ned. Og det er lige meget, om det er helårsboliger eller fritidsboliger," siger relationschef i Home Mads Ellegaard og fortsætter:

"Det kan faktisk være afgørende for, om kunden er interesseret i at købe boligen."

Trods enigheden om, at mobil- og internetdækning er afgørende, er det ikke noget, der optræder i stor stil i landets boligannoncer.

Ifølge Laust Farver, presseansvarlig hos Boliga, bliver udtrykket bredbånd kun brugt i 147 af de 66.277 boligannoncer, der er på selskabets hjemmeside, mens mobildækning blot optræder i fem.

"Det kan godt undre, at folk ikke bruger det mere, når nu man ved, hvor meget potentielle købere går op i det," siger Laust Farver.

Mads Ellegaard fra Home mener dog, at det giver god mening.

"De, der har det, tager det for givet. Og dem, der ikke har det, har ikke den store interesse i at fortælle, at det mangler," siger han.

På trods af, at et boligkøb ifølge Mads Ellegaard kan stå og falde med, om der er ordentlig mobil- og internetdækning, mener Home ikke, at det vil blive en del af fremtidens boligannoncer.

"Det er en ting, man som køber skal holde øje med. Men det er ikke noget, vi har som et særskilt punkt, der skal kigges på, når vi laver boligannoncer."

"Der er så mange andre ting, der skal fortælles om i boligannoncer, at jeg ikke kan forestille mig, at der bliver presset endnu et punkt ind i annoncerne," siger han.

 

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også