Wells vil skære i sit filialnetværk

Den amerikanske bank vil skære i sit filialnetværk for at bevare sin rentabilitet.

Wells Fargo vil skære i sit filialnetværk, men på samme tid forsøge at holde fast i sin store tilstedeværelse i USA. Det skriver Financial Times.

Bankens salg er faldet fra et gennemsnit på 6,36 produkter pr. husstand i december 2013 til 6,29 produkter i slutningen af sidste år. Men Wells kan bevare sin rentabilitet, ifølge bankens adm. direktør John Stumpf, ved at udbygge sin engrosdel og samtidig plukke i sit detail netværk, der i øvrigt er det største i USA med mere end 6.100 filialer i 39 stater.

Ifølge artiklen i Financial Times vil banken justere i sine formater, men dog bevare bankens signatur, som er, at banken har filialer eller pengeautomater indenfor omkring tre kilometers afstand af halvdelen af husstandene i USA.

Forrige år blev banken stævnet af byen Los Angeles i et søgsmål, hvor anklagen lyder på, at de metoder, der er blevet brugt i banken, er ”unfair, ulovlige og bedrageriske samt dækker over en kultur, hvor man overtaler til salg.”

Banken er blevet anklaget for at have kultiveret en praksis blandt de ansatte, hvor det gjaldt om at sælge så meget som muligt for selv at stige i graderne i banken. I den forbindelse er ansatte i banken blevet anklaget for at tilskrive bankens kunder ekstra ydelser og dermed omkostninger uden kundernes samtykke.

På trods af den dårlige omtale af banken ligger Wells Fargos aktier dog stadig i den højere ende med en værdi på 250 mia. dollars og er dermed mere værd end Citigroup, Goldman Sachs og Morgan Stanley tilsammen. Det er alligevel en halvering af den værdi, Wells var noteret for for to år siden, skriver avisen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også