Færre hacker danske banker - nu er det kundernes tur

Hackere går ikke længere efter at hacke sig ind i de danske banker. Nu forsøger de i stedet at ramme bankkunderne.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
AF RITZAU FINANS

Antallet af hackerindbrud i de danske banker er fra første halvår af 2013 til første halvår af 2015 faldet med 87 pct. Nu går hackerne i stedet efter bankkunderne, viser en opgørelse lavet af Bankdata, der leverer it til 11 af de største banker i Danmark svarende til en femtedel af det danske bankmarked.

Et af de våben, bankerne bruger imod hackerne, er betalingsovervågning, hvor man opfanger mistænkelige betalinger ud fra avancerede kombinationer af særlige kriterier og sender betalingerne til godkendelse hos enten pengeinstituttet eller kunden selv, før de gennemføres.

"De fleste kunder vågner op, når de får en sms om, at de skal godkende en bestemt mistænkelig betaling, som de ikke selv har oprettet," siger Michael Haurum Lægdsgaard, it-sikkerhedsekspert og afdelingsleder i Bankdata, i opgørelsen.

Og da det er blevet vanskeligere for hackerne at få penge via bankerne, er det nu kunderne, de går efter i stedet. Fra første halvår af 2014 til første halvår af 2015 har Bankdata registreret en stigning i antallet af angreb på bankernes kunder på 33 pct. Det drejer sig om phishing, hvor hackerne forsøger at franarre kunderne adgangsoplysninger til for eksempel deres netbank.

"Vi ser en klar tendens til, at hackerne i stigende grad forsøger at lokke adgangsoplysninger ud af kunderne via phishing-kampagner. Det gør bankkunderne til deres egen værste fjende, fordi de i god tro overgiver deres oplysninger til en bedrager," påpeger Michael Haurum Lægdsgaard.

Svindlerne ændrer hele tiden metode. Lige nu er der mange, der ringer deres ofre op med en skræmmende historie om eksempelvis virus på computeren, som svindlerne tilbyder at fjerne mod betaling.

 

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også