Codan-salg kan åbne nordisk opkøbskabale

Hvis Codans ejer vil sælge den lukrative skandinaviske forretning selvstændigt, kan køberne meget vel være blandt de store nordiske konkurrenter.

Markedet for skadesforsikring i Skandinavien kan stå foran store forandringer. De helt store opkøb og fusioner har ladet vente på sig, men nu kan en af de centrale spillere blive sendt i udbud.

Den engelske koncern RSA er under belejring. Den schweiziske gigant Zurich arbejder på et købstilbud, men modbud har været nævnt på rygteplan.

En af juvelerne i RSA-porteføljen er Norden, hvor Codan i Danmark og Norge sammen med svenske Trygg-Hansa viser solid indtjening og fornuftige markedsandele. Spørgsmålet er, om porteføljerne kan sælges fra selvstændigt med større profit.

”Der er ingen tvivl om, at Codan er bragt i spil. RSA vil nok gøre, hvad de kan for at krystallisere værdierne. Jeg kan godt se en værdi af den nordiske forretning på op mod 35 mia. kr.,” siger aktieanalytiker Per Grønborg fra Danske Bank Markets.

Profitabelt, men dyrt

”Hvis du satte den danske og svenske forretning på auktion, vil der nok være flere bydere, og det vil presse prisen op,” tilføjer han.

RSA har desuden en stor forretning i hjemlandet England samt store operationer i Canada og Sydamerika. En så global portefølje gør køberfeltet smalt. Norden er derimod en lækkerbisken. Det har vist sig svært at trænge ind på markedet uden et opkøb som rambuk. Indtjeningen er stabilt højere i de nordiske lande sammenlignet med mere sydlige himmelstrøg.

Det afspejler sig dog også i prisen på forsikringsaktierne, som i Skandinavien er prissat omkring dobbelt så højt som sydeuropæisk forsikring.

”Codan er profitabelt, men det er også dyrt. Det er en stor goodwill-check, der skal skrives. Den skal måske være op til 25 mia. kr. for RSA i Skandinavien,” siger Per Grønborg.

Vejen for et sundt opkøb er typisk banet, hvis man som købende selskab har en idé om, at man kan drive sit opkøb mere effektivt. Den case kan måske være svært at gøre gældende over for sine ejere, hvis indtjeningen er markant større - og markant dyrere prissat - end i egen butik. Til gengæld kan det styrke forretningen hos nogle af konkurrenterne.

Tryg og Gjensidige lurer

”Jeg tror, at hvis Norden bliver sat til salg, skal du finde køberen blandt de fire store nordiske navne. Hvis vi taler om 35 mia. kr., så er det urealistisk med kun én køber,” siger Per Grønborg.

Trygg-Hansa og Codan er for nyligt fusioneret til én juridisk skal og bliver dermed sværere at gennemskue som selvstændige forretningsben for interesserede købere. Men hvis man ser på de tre lande, så er der oplagte bydere.

”Tryg vil gerne have Sverige, og Gjensidige vil nok være yderst interesseret i Danmark,” siger Per Grønborg.

Gjensidige mangler den afgørende kritiske masse i både Danmark og Sverige, mens et stort opkøb i Norge måske ligger bedre til andre selskaber. Tryg mangler ligeledes den sidste del i Sverige, som for alvor kunne løfte porteføljens størrelse.

Samtidig kunne Tryg drage en lidt særlig fordel af et svensk opkøb. Trygg-Hansas navn er nemlig grunden til, at Tryg ikke driver forretning i eget navn i Sverige, men i stedet bruger et tidligere opkøbs navn: Moderna. Et køb af Trygg-Hansa kunne åbne for en pannordisk ensretning af selskabets navn.

Salgsproces holder Codan i mørket 

RSA-chef: Vi kan blive meget mere værd

Codan-ejer hyrer Goldman efter opkøbsrygter 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også