Regnskab: Fremgang på bundlinjen hos Kreditbanken

Stigende gebyrer og provisionsindtægter har givet Kreditbanken vækst på bundlinjen i første kvartal.
Foto: Kreditbanken/PR
Foto: Kreditbanken/PR

Kreditbanken kan fremvise sit bedste 1. kvartal siden 2008. Regnskabet viser vækst på bundlinjen, som i høj grad skyldes bankens gebyrer og provisionsindtægter, der målt i forhold til første kvartal årer før er steget fra 8,2 mio. kr. til 12,9 mio. kr.

"Vi har haft et særdeles godt 1. kvartal 2015. Faktisk det bedste i syv år. At det er sådan, hænger i høj grad sammen med, at vi oplever en stigende efterspørgsel fra både nuværende og nye kunder," siger Lars Frank Jensen, adm. direktør i Kreditbanken, i en meddelelse. 

Netto renteindtægter er faldet fra 25,7 mio. kr. til 24,7 mio. kr., mens personaleomkostningerne stiger en smule fra 19,5 mio. kr. til 19,5 mio. kr.

Målt i forhold til første kvartal året før stiger nedskrivningerne fra 9,5 mio. kr. til 11,2 mio. kr.

Bankens resultat før skat er på 8,4 mio. kr. før skat, mod 5,7 mio. kr. for et år siden, og resultatet efter skat er på 6,6 mio. kr. modsat samme kvartal sidste år, hvor resultatet efter skat lå på 4,8 mio. kr.

Udlån er på 1,5 mia. kr. modsat sidste år, hvor udlån var på 1,4 mia. kr., og indlån er på 1,91.804 mio. kr., hvilket er en stigning fra sidste års 1,8 mia. kr. Det skyldes blandt andet, at banken har fået flere kunder i det nye kvartal.

"Hver åbningsdag i 1. kvartal 2015 har vi faktisk sagt goddag til 1 ny kunde i timen, fortæller bankdirektøren. Ud over at være ydmyg over for denne tillids-erklæring, er jeg selvfølgelig mægtig glad for en sådan søgning mod banken. Jeg er ret sikker på, at årsagen skal findes 2 steder. For det første i, at vi har valgt ikke at putte kunderne i kasser eller i koncepter. Vores full-service-afdelinger er derimod tilgængelige for alle på lige vilkår – uanset om det gælder besøg i kassen, brug af pengeautomaten, personlig rådgivning eller en snak over en kop kaffe. Og for det andet i, at vi er en ganske solid bank," siger Lars Frank Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også