”Kunderne i Nordea Invest har betalt for noget, der ikke har tilført værdi”

Forbrugerrådet Tænk ser Nordea Invests reducering af omkostningerne som et tegn på, at kunderne hidtil har betalt for meget af egen opsparing.  

Bestyrelsen i Nordea meddelte i dag, at den fjerner tegningsprovisionen og markedsføringstillægget, når investeringsfondene udsteder nye investeringsbeviser. Hos Forbrugerrådet Tænk er man glade for, at kunderne nu får lov til at beholde mere af opsparing selv, og at færre af opsparingskronerne går til banken. Men det bliver også som udtryk for, at kunderne indtil nu har betalt alt for meget for deres opsparing.

”Det undrer mig, hvordan Nordea Invest pludselig kan fjerne en meget stor omkostningspost, uden at det tilsyneladende får nogen betydning for foreningen. Det tyder jo på, at kunderne har betalt for noget, som slet ikke har tilført nogen værdi. Med andre ord; de har ikke fået noget for pengene,” siger Troels Hauer Holmberg, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, til FinansWatch.

Nordea Invest fjerner tegningsprovision og markedsføringstillæg 

Han forklarer, at investeringsforeningernes bestyrelser ofte er blevet kritiseret for ikke at have varetaget medlemmernes interesser og ikke sikret dem at få andel i de store driftsfordele, som der er i investeringsforeningerne. 

Netop den kritik har ifølge Troels Hauer Holmberg været en medvirkende faktor til de omkostningsændringer, Nordea Invest har foretaget. Investeringsforeningerne herhjemme har længe været under stort pres fra Finanstilsynet, der har kigget på, om betalinger fra investeringsforeninger til banker helt skal forbydes.

Derudover forklarer han, at kritik fra offentligheden og risikoen for lovgivningsmæssige indgreb har været med til at lægge et yderligere pres på Nordea Invest i forhold til at lave omkostningsændringer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også