JP Morgan har fundet algoritme til god opførsel

Finanskoncernen har brugt en formue på retsopgør efter finanskrisen, og nu vil selskabet sikre sig, at det ikke sker fremadrettet.
Foto: Bebeto Matthews
Foto: Bebeto Matthews

Medarbejdere i visse dele af den finansielle sektore må i forvejen leve med frygten for, at deres job på et tidspunkt kan overtages af en bedre og billigere computerløsning. Nu skal de samtidig til at bekymre sig om en avanceret algoritme, der holder øje med, om de opfører sig ordentligt.

Det skriver Bloomberg.

JP Morgan har siden finanskrisens start brugt mere end 36 mia. dollars på forskellige retsopgør og forlig, og det skulle være årsagen til, at man nu vil rulle det avancerede program ud, så man fanger lyssky opførsel i opløbet.

Lige nu testes det nye system i JP Morgans trading-afdeling, men det er ifølge Bloomberg planen at indføre løsningen i den globale afdeling for investment banking og asset management afdelingen inden 2016. JP Morgan har i løbet af de seneste tre år ansat 2.500 medarbejdere inden for compliance i arbejdet for at undgå fremtidige skandaler, som dem der altså har kostet banken 36 mia. dollars.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også