Klumme: Bankrådgivere får konkurrence fra robotter
Allerede i dag kan bankkunder møde op til rådgivning i banken bevæbnet med computergenererede investeringsforslag. Og området for algotime-genererede analyser vil kun vokse sig større.
Det vil give nye udfordringer for bankrådgiverne, men det vil også skabe nye muligheder for dialog med kunderne.
Det skriver cand. polit. Christian Jessen, CFA, der ejer virksomheden Analyse og Kommunikation, og er klummeskribent på FinansWatch.
"Som sædvanligt i den digitale økonomi tales der om, at udviklingen er ”disruptive”, og fremtidens mest succesfulde wealth managers er virksomheder, som lige nu lever deres liv i en garage bygget af en blåblodet Silicon Valley venture fond og markedsført af et ledende PR-firma. Men realiteten er snarere, at eksisterende udbydere vil få udmærkede chancer for selv at købe sig til teknologien," skriver Christian Jessen, der også er tidligere journalist på Berlingske Tidende og Børsen, IR-analytiker i TDC og kommunikationsansvarlig i SEB Asset Management og Skagenfondene.
Allerede ved udgangen af 2014 var der ifølge Christian Jessen 18 specialiserede udbydere, som tilbyder algoritme-baserede investeringer, og som tilsammen forvalter for 14 mia. dollar.