Trygs topchef ser positivt på tredje kvartal

 
AF RITZAU FINANS

Tryg formåede med selve forsikringsdriften at overgå selv den mest optimistiske analytiker med resultatet for tredje kvartal, som trods et stort omfang af skybrudsskader overraskende bød på fremgang i forhold til samme periode sidste år. Tryg administrerende direktør Morten Hübbe peger først og fremmest på selskabets effektiviseringsprogram, som forklaring på den gode udvikling.

"Takket være vores effektiviseringsprogram leverer vi et resultat, der er klart bedre, end markedet havde ventet. Vi ligger vel sådan godt 12 pct. bedre end aktiemarkedet havde regnet med, og det er jo egentlig på trods af et kvartal, hvor der har været masser af modvind på cykelstierne," siger Morten Hübbe til Ritzau Finans.

Af modvinde peger han på udviklingen på de finansielle markeder, som har påvirket selskabets investeringer, og derudover på et stort omfang af vejrrelaterede skader.

"Vi har haft et ret surt investeringsmarked, som har givet os et investeringsafkast på omkring nul, og vi har haft de relativt store skybrud i august, som har givet 2500 flere skader og godt 150 mio. kr. mere i vejrskadeudgifter. Alligevel synes jeg, at vi kommer ud med et godt resultat," siger Morten Hübbe.

Forsikringsdrift i top

Trygs kernedrift - det forsikringstekniske resultat - steg overraskende i tredje kvartal til 793 mio. kr. fra 766 mio. kr. i samme periode året før. Ifølge et medianestimat indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans havde analytikerne ventet et resultat i størrelsesordenen 641 mio. kr. Den mest optimistiske havde ventet et resultat på 792 mio. kr. mens der var estimater helt ned til 567 mio. kr. blandt de otte adspurgte analytikere.

"Vores effektiviseringsprogram er måske gået lidt hurtigere, end planlagt, og så får vi også bedre og bedre produkter, der bliver bedre og bedre til at sætte den rigtige pris på den rigtige risiko. Det hjælper os både på indtjeningen og faktisk også på konkurrenceevne," forklarer Morten Hübbe.

I tredje kvartal påvirkede selskabets effektiviseringsprogram resultatet positivt med næsten 100 mio. kr. Det svarer til en forbedring på 2 procentpoint i det forsikringstekniske nøgletal combined ratio. Hübbe bemærker dertil, at den faktiske forbedring, f.eks. i Privat, er ca. 1 procentpoint.

"Det vidner om, at når vi effektiviserer, så er der en andel af det, der kommer kunderne til gode i form at, at vi kan være lidt mere tilbageholdne på priserne, og så er der en andel af det, der kommer aktionærerne til gode i form af bedre resultater," siger han.

Omkostninger er tæt på målet

Effektiviseringerne betyder, at selskabets omkostningsprocent i tredje kvartal er faldet til 15,1 pct. fra 15,5 pct. i samme periode sidste år.

"Det synes jeg er et rigtigt godt skridt i den rigtige retning, og jeg tænker, om man ikke hellere vil være kunde i et selskab, som bruger 15 procent på administration end en selskab, der bruger 20 pct. på administration. Jeg synes, det er en god retning at trække det i - både for vores kunder og for vores aktionærer," siger Morten Hübbe.

Udover effekten af en lavere omkostningsprocent peger han som forklaring på fremgangen i forsikringsdriften på, at selskabet gennem bedre skadesindkøb har oplevet et pænt fald i erstatningsprocenten.

"Og de nye produkter gør også, at vi rammer risikoen bedre, og vi er også blevet mere konkurrencedygtige. Det hjælper på erstatningsprocenten og faktisk også på kundeudviklingen. Det er faktisk den bedste kundeudvikling, vi har haft i et kvartal, i de seneste to år. Vores kundeloyalitet stiger pænt blandt vores kunder både i Danmark og Norge, og så ser vi faktisk også, at vores salg er steget pænt i begge de to lande," siger Morten Hübbe.

Tryg kom ud af tredje kvartal med et nettoresultat på 593 mio. kr., hvor analytikerne havde estimeret 517 mio. kr. ifølge SME Direkt.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også