Ombudsmanden: Din bank hæfter for tab

Flere sager om virksomheder, der uretmæssigt hæver dine penge, havner hos ombudsmanden.
AF NICOLAI BANG, epn.dk

Det er din bank, du skal gå til, og det er banken, der skal erstatte pengene, hvis du oplever, at et beløb bliver uretmæssigt hævet på din konto.

Det har forbrugerombudsmanden netop slået fast.

I takt med at forbrugere oftere må udlevere detaljer om deres kreditkort, er antallet af sager, hvor en virksomhed uretmæssigt har trukket penge på forbrugerens kreditkort, steget.

Andre sager på ombudsmandens bord handler om, at forretninger trækker penge på forbrugernes konti, selvom en abonnementsaftale er opsagt.

Banken hæfter for tab

I et notat slår ombudsmanden nu fast, at det er forbrugerens bank, der skal rede trådene ud i sådanne sager. Banken kan tilbagekalde samtykket til, at en given forretning kan hæve penge på forbrugerens kort.

Eventuelle fremtidige hævninger bliver uautoriserede, og banken vil i så fald skulle hæfte for tabet og tilbageføre pengene på forbrugernes konto.

For at hindre, at en forretning fortsat hæver penge på forbrugerens kreditkort, skal banken spærre kundens kort og udstede et nyt. Finansrådet har i den forbindelse bedt bankerne om at gøre dette uden gebyr.

Se ombudsmandens notat her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også