Loyale engelske bankkunder får dårligere rente

Engelske banker får kritik af tilsynsmyndighed for at udnytte loyale kunder
AF KASPER PIHL MØLLER

Det engelske marked for indlån virker ikke efter hensigten, viser en ny foreløbig undersøgelse fra den engelske finansielle tilsynsmyndighed, Financial Conduct Authority (FCA).

Ifølge undersøgelsen giver bankerne dårligere indlånsrenter på opsparingskontoer til loyale kunder, mens nye kunder tilbydes mere attraktive renter. Det skriver avisen The Telegraph.

Renten for kontoer åbnet I 2012-13 var 0,8 procent, men den samme rente for kontoer åbnet 5 år tidligere var blot 0,3 procent.

Kunder flytter sig ikke

Resultaterne tyder ifølge FCA på, at bankerne betaler dårligere renter til ældre kontoer, da kunderne ikke søger hen til et bedre tilbud.

Kunderne bliver hængende i den samme bank, fordi mange kunder vælger at have opsparingskonto og kreditkonto i sammen bank, selvom de største udbydere af kreditkontoer har de dårligste renter på opsparing.

”Nogle aspekter af indlånsmarkedet virker godt, men konkurrencen virker ikke til at fungere i interesse for de mange forbrugere,” siger Christopher Woolard, direktør i FCA, til avisen.

Ifølge undersøgelsen, så går de engelske forbrugere hvert år glip af 4,3 billioner pund på grund af dårligt placerede indlån. Den endelige undersøgelse af det engelske bankmarked forligger senere i år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også