FinansWatch

Ugebrev: Banker deler sig i taber- og vindergruppe

Fem år efter finanskrisen toppede er det langt fra klart, at danske banker generelt er på vej mod at blive mere solide. De er snarere ved at dele sig i to grupper: Tabere og vindere

Det skriver Økonomisk Ugebrev Finans.

Ikke mindst 2013 har der været et udskilningsløb, når det gælder solvensen, viser en gennemgang af regnskaberne for 31 pengeinstitutter, udarbejdet af Økonomisk Ugebrev Research.

"16 af institutterne har fået et stærkere kapitalgrundlag. De har øget overdækningen - det vil sige forskellen på deres solvensprocent og deres solvensbehov. Men i 14 banker er forskellen blevet mindre - de er altså blevet mindre modstandsdygtige over for en eventuel krisesituation," skriver ugebrevet.

De mest udsatte er de egentligt kriseramte institutter:

"Danske Andelskassers Bank gik ud af 2013 med en overdækning på minus 1,4 procentpoint, mens Vestjysk Banks overdækning med 0,4 procentpoint er meget tynd og kan blive negativ, når der de nye såkaldte CRD 4-kapitaldækningsregler skal implementeres fra 31. marts. Begge banker er i færd med at forsøge at rette op på kapitalgrundlaget," skriver ugebrevet.

Blandt de andre banker, hvis solvens i 2013 er faldet til et umiddelbart bekymrende niveau, er ifølge ugebrevet Møns Bank og Hvidbjerg Bank.

"Møns Bank vil nu med en kapitalplan, der omfatter udstedelse af ny hybrid kernekapital, bringe solvensen i vejret, mens Hvidbjerg Bank - i modsætning til en del andre banker - vurderer, at de nye kapitaldækningsregler vil få en positiv netto-effekt for solvensen," fremhæver ugebrevet.

I toppen udmærker den nye Fynske Bank, Kreditbanken, Grønlandsbanken, Ringkjøbing Landbobank og Danske Bank sig med overdækninger på over 10 procentpoint. Desuden har FIH Erhvervsbank øget overdækningen markant - fra 7,2 til 11,6 procentpoint - som følge af turnaround-processen i banken.

/ritzau/FINANS

Mere fra FinansWatch

Alka tidoblede sit salg på Black Friday

I fredags på den store handelsdag Black Friday lykkedes det Alka at tidoble sit salg. Det skyldtes en godbid til de kunder, som tegnede nye forsikringer hos selskabet.

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs