Avis: Danskerne siger nej til salg af Dankortet

85 procent af befolkningen er imod salget af Dankort, Betalingsservice og NemID. En Gallup-undersøgelse viser også, at endnu flere mener, at Nationalbanken skal holde fast i sit ejerskab af Nets
Foto: BORBERG THOMAS
Foto: BORBERG THOMAS

Den folkelige modstand er kolossal mod salget af Dankort-selskabet Nets. Det viser en rundspørge til 1.113 personer, som Gallup har lavet for Berlingske Business. 83 procent er uenige eller overvejende uenige i, at det er en god idé at sælge Dankortet, NemID og Betalingsservice til en eller flere udenlandske virksomheder.

Endnu mere markant er billedet, når man ser på, om Nationalbanken skal opgive sin ejerandel på godt ti procent, idet 85 procent af befolkningen mener, at staten fortsat bør eje en del af Nets. Men det får ikke Nationalbankens underdirektør Karsten Biltoft til at ryste på hånden.

»Vi er helt trygge ved salget af Nets. Vi har lagt vægt på to ting – videreførelse af Dankortet og Betalingsservice. Med aftalen mellem Dansk Erhverv og Nets er Dankortet sikret videreførelse og udvikling frem til 2020 – så langt aftalen rækker. Ved salget vil også videreførelse af Betalingsservice blive etableret. De to hensyn er varetaget,« siger Biltoft til Berlingske Business.

Overvejer Nationalbanken den såkaldte norske model, som kan fastholde Dankortet, NemID og Betalingsservice på danske hænder?

»Det indgår ikke i vores overvejelser – vi bakker op om salget, som det ligger. Der er en debat om et EU-forslag om en adskillelse af produkt- og serviceudbyder (Dankort og Nets, red.). Det kan godt gøre det dyrere, at du tilfører ekstra omkostninger. Man glemmer måske lidt i debatten, at et salg af Nets og nye ejere kan være en fordel for alle,« siger han til avisen.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også