Avis: Forbrugerrådet og Valentin uenige om omkostninger i investeringsforeninger

Berlingske Business skriver, at der fra flere sider rettes kritik mod omkostningerne i de danske investeringsforeninger, men der er uenighed om, hvorvidt omkostningerne skal pensles ud eller ej.

Vækst- og erhvervsminister Henrik Sass Larsen (S) har meldt ud, at han vil kigge nærmere på priserne- samt prisstrukturen, når danskerne køber investeringsforeningsbeviser. Men i dagens udgave af Berlingske Business er der uenighed at finde blandt forbrugerrådet og den økonomiske rådgiver Kim Valentin i forhold til, hvad investeringsforeningerne egentlig skal oplyse i forhold til deres omkostninger.

"Hvorfor skal omkostningerne hedde mange forskellige ting? Det gør det meget svært at finde rundt i, og det virker som om, at det er et ønske fra selskabernes side, at de på den måde kan komme til at tage lidt mere for varen, end den er værd. Det var bedre, hvis der bare var en årlig procentsats, der angav omkostningerne i den enkelte forening," siger Kim Valentin til avisen.

Men hos forbrugerrådet ønsker man flere oplysninger, så forbrugerne i detaljer kan se, hvad det er, de betaler for.

"Problemet er, at det er meget svært for de private at finde ud af, hvad de betaler for. Det er altid træls at betale for noget, hvis man ikke kan finde ud af, hvad det er, man får," siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom i Forbrugerrådet. Han fremhæver desuden, at det ikke er optimalt, at aktieforeningerne er dyrere end obligationsforeningerne, fordi det kan få bankernes rådgivning om investeringerne til at hælde for meget mod aktierne, selv om det måske ikke er optimalt for den enkelte investor.

 

IFR: OK at kunder betaler for foreningers distribution

SEB øger gennemsigtigheden for velhavere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også