Analytiker: Glædelige nyheder fra Borgen og Danske Bank

Det er glædelige udmeldinger fra Danske Banks side, når den nye administrerende direktør, Thomas Borgen, i torsdagens danske aviser giver udtryk for, at fokus skal flyttes væk fra aktionærerne og mere over på bankens kunder.
AF RITZAU FINANS

Sådan lyder vurderingen torsdag fra Bjørn Schwarz, der er bankanalytiker og analysechef hos Sydbank, over for Ritzau Finans.

Thomas Borgen har ikke siddet i Danske Banks chefstol i meget mere end to ugers tid, men allerede nu er han kommet med indikationer om, hvilken vej banken fremover skal med ham bag roret. Over for en række danske aviser er udmeldingen fra Borgen, at fokus skal flyttes fra aktionærerne og tilbage på kunderne. Det er ifølge Bjørn Schwarz en fornuftig vej at gå, og som aktionærerne ikke har grund til at frygte.

"Som aktionær synes jeg ikke, at man skal være bekymret for den udvikling - snarere tværtimod. Det er glædeligt at se, at Danske Bank begynder at kigge på de langsigtede målsætninger, som man har meldt ud, når vi snakker egenkapitalforretning. Man skal huske på, at de baserede sig på nogle forudsætninger, som banken ikke selv er herre over, når vi taler den generelle økonomiske udvikling," fortæller Sydbanks analytiker.

Ud fra Bjørn Schwarz' betragtning tyder meget på, at renterne generelt vil forblive lave i lang tid endnu, og at det derfor ikke vil overraske ham, hvis Danske Bank begynder at pille ved nogle af sine langsigtede forventninger inden for forholdsvis kort tid, når banken først har sonderet sine muligheder for dette.

Samtidig med udmeldingerne om den ændrede fokus hos Danske Bank er det den nye administrerende direktørs første møde med landets aviser. Den debut synes Sydbanks analytiker, at nordmanden er sluppet godt fra.

"Jeg synes, at Thomas Borgen kommer meget godt af sted med det i medierne i dag ved at sige, at det i sidste ende kun er tilfredse kunder, der kan være med til at løfte indtjeningen og dermed også give tilfredse ejere og et tilfredsstillende afkast til ejerne. Når kunderne er tilfredse og kommer mere i butikkerne, så giver det øget forretningsomfang," vurderer Bjørn Schwarz.

I forlængelse deraf fortæller han, at det nu bliver Danske Banks opgave at skære forretningen til på en sådan måde, at der også er en omkostningsbase, som vil give fremdrift på bundlinjen.

"Man må sige, at Danske Bank har gjort meget, når vi snakker tilpasning af filialnet, tilpasning af omkostningsstruktur og oprydning på kreditbogen. Men det kan bare ikke stå alene i en bankforretning - du skal også have tilfredse kunder, som er med til at løfte din toplinje i sidste ende," fastslår Sydbanks analytiker.

Ønsket om flere tilfredse kunder kommer efter en tid, hvor Danske Bank har kæmpet med kundetab, hvor der ifølge Bjørn Schwarz har floreret forlydender om, at det har bundet i utilfredshed hos kunderne.

"Den udadgående trafik vil Danske Bank selvfølgelig gerne have stoppet, og det er derfor, at Thomas Borgen er ude med nogle af de her udtalelser. Det er ligesom for at vise, at de er til for kunderne og vil rette op på nogle af de ting, som de ikke har været særligt opmærksomme på i de sidste 18 måneder," pointerer Bjørn Schwarz.

Torsdag formiddag stiger Dansk Bank-aktien 1,5 pct. til 123 kr.

 

/ritzau/FINANS

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også