Finanstilsynet: Regnskaber på Facebook er ikke umuligt

Udsendelse af regnskaber, fondsbørsmeddelelser og kursfølsomme nyheder via Facebook og Twitter. Det lyder urealistisk, men det er nogenlunde, hvad det amerikanske børstilsyn, SEC, tirsdag sagde god for i USA. Og det er ikke umuligt, at det en dag også kan finde sted i Danmark.
Af /ritzau/FINANS

Vicedirektør i Finanstilsynet, Julie Galbo, siger nemlig til Ritzau Finans, at der ikke er noget regulatorisk til hinder for, at sociale medier kan bruges til at distribuere fondsbørsmeddelelse.

Hun kan dog ikke straks give grønt lys for "Fondsbook", da der en række krav, der skal opfyldes, før en distributionskanal kan bruges til kursfølsomme udmeldinger.

Forelægge det for råd

"Jeg kan ikke afvise, at Facebook kan være godt nok, men jeg skal understrege, at det ikke er noget, vi har forholdt os til. I praksis vil det måske være godt nok ifølge loven, men det er så principielt et spørgsmål, at det vil vi nok skulle forelægge Det Finansielle Råd, hvis nogen spurgte direkte til det," siger

hun til Ritzau Finans og uddyber:

"Først og fremmest skal distributionen foregå på en "for markedet generel og relevant måde". Det betyder, at eksempelvis sociale medier, der er afgrænset til et bestemt, særligt segment som unge, gamle eller tilsvarende, er noget, vi vil være meget betænkelige over for," siger Julie Galbo til Ritzau Finans.

Hun understreger, at samtlige markedsspillere med aktuel interesse - ejere af aktier - og potentiel interesse - folk, der gerne vil købe en aktie - skal have adgang til oplysningerne.

Tænke sig grundigt om

"Derfor skal man tænke sig grundigt om, inden man vælger en distributionskanal. Den viden, der skal ud, skal være let tilgængelig for offentligheden," siger hun.

Hun henviser derudover til, at der er et "konsistenskrav" om, at der er en rød tråd i virksomhedernes valg af kommunikationskanal til oplysningerne.

For Twitters vedkommende er Julie Galbo yderligere påpasselig, da udbredelsen af det sociale medie ikke er voldsomt stor i Danmark i forhold til flere andre lande som f.eks. USA.

Skulle spørgsmålet dukke op, vil en konkret afgørelse blive truffet ud fra en vurdering om, hvorvidt den "nye" distributionskanal vil ramme lige så mange eller flere af de relevante markedsdeltagerne, end den "gamle" kanal gør, siger Julie Galbo.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også