Finansforbundet: Højspændt retorik fra arbejdsgiverne

Finanssektorens fagforbund står ved sin kritik af fyringerne i Danske Bank - trods modkritik fra arbejdsgiverside.
Kent Petersen, Finansforbundet | Foto: Finansforbundet
Kent Petersen, Finansforbundet | Foto: Finansforbundet

Finansforbundet stiller sig kritisk over for den måde, Danske Bank forsøger at nå en højere egenkapitalforrentning. I går kritiserede forbundet Danske Banks spareplan, og det affødte kritik fra modparten ved overenskomstforhandlingerne Finanssektorens Arbejdsgiverforening.

Man bør holde op med at grave, når man står i et hul, lød opfordringen blandt andet.

"FA er ude i et ærinde med sådan lidt højspændt retorik og lidt mærkværdige ordbilleder. Men som vi også påpegede i går, har vi i Finansforbundet naturligvis kun interesse i en sund og forrentningsmæssigt bæredygtig sektor. Vi stiller spørgsmålstegn ved midlet. Og vi stiller spørgsmålstegn ved et isoleret investorfokus på egenkapitalforrentninger," skriver Finansforbundets formand Kent Petersen til FinansWatch.

Arbejdsgiverne: Finansforbundet graver hullet dybere

FA skriver blandt andet, at Finansforbundet om nogen burde vide, at digitaliseringen gør behovet for kassebetjening mindre.

Voldsomt stressniveau

"Vi anerkender bestemt digitaliseringen og dens konsekvenser for sektoren. Men jeg tror også, at man skal være lidt forsigtig med at dømme den personlige kontakt til banken helt og aldeles ude. Det er stadig et kontaktled til banken, som mange kunder trods alt benytter sig af, selvom den teknologiske udvikling fører stadig flere digitale kontaktflader mellem bank og kunde med sig. Det er vi naturligvis ikke blinde for, men man kan jo også gøre det til en selvopfyldende profeti ved at fjerne fysiske og personlige kontaktflader til banken – og dem er der jo stadig kunder, der bruger," skriver Kent Petersen og tilføjer:

"Vi reagerer på planerne om yderligere fyringer, fordi det grundlæggende skaber endnu mere pres på rammerne for at yde den rådgivning, som kunden har krav på at modtage – og som rådgiveren har krav på at kunne give. Vi kan se et stressniveau i sektoren, der er voldsomt, og vi kan se en bredere offentlighedsdebat, der er stærkt forbrugerkritisk overfor sektoren. At afskedige medarbejdere et ikke det rigtige svar på den problematik i vores optik, og hvis man kan tolke FA’s kommentar som et tilsagn om, at de vil gøre mere for sektorens omdømme, hilser vi det meget velkomment. Det er der brug for."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også