Bankkunder betalte regning to gange

Tusindvis af danske bankkunder er ramt af it-fejl, der har ført til, at regninger er blevet betalt to gange.
AF JANNIK BRINCH, epn.dk

En menneskelig fejl hos it-selskabet BEC (Bankernes EDB Central), der servicerer en række større og mindre pengeinstitutter, har ført til, at et stort antal bankkunder ufrivilligt har betalt den samme regning to gange.

Fejlen er dog både fundet og rettet, og de formentlig mange millioner kroner, der fejlagtigt var blevet trukket, er ført tilbage igen. Det oplyser BEC til epn.dk.

"Det var i bund og grund en menneskelig fejl i vores natlige kørsler, som gjorde, at en række posteringer blev kørt to gange. Det betød, at man som borger kunne opleve, at en betaling, man havde foretaget mandag, også blev gennemført tirsdag," fortæller driftsdirektør hos BEC Lavst Lavsen.

Må ikke ske

Fejlen betød, at samtlige de tusindvis af regninger som bankkunderne mandag betalte via betalingsservice, blev trukket en ekstra gang. Også enkelte Visa-transaktioner med udlandet kan være ramt.

Tirsdag eftermiddag rullede BEC i løbet af et kvarters tid bevægelserne den modsatte vej, så de fejlagtige betalinger nu er gået retur og fremgår som rettelser i betalingsoversigten hos kunderne.

"Det er selvfølgelig meget uheldigt, at det sker. Derfor har vi også indskærpet procedurerne, så det ikke sker igen," siger Lavst Lavsen.

BEC forventer ikke, at der vil være yderligere problemer i relation til fejlen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også