Forbund: Fire års tæsk må stoppe nu

Danskerne har som helhed gode personlige relationer til deres bank og medarbejderne er dygtige - og derfor må det også være slut med at bruge finanssektorens ansatte som prügelknabe.

Fire år som prügelknabe for "alskens meningsudfald." Det er, hvad medarbejderne i finanssektoren har stået model til ifølge Finansforbundet. Og det må stoppe nu, skriver forbundet i en meddelelse, der peger på, at danskernes personlige relation til deres bank ifølge en undersøgelse for de flestes vedkommende er præget af tilfredshed.

Meddelelsen kommer i umiddelbar forlængelse af en afslutningen på en sag, hvor Diba Bank i Højesteret er dømt til at betale en omfattende erstatning til en 92-årig kunde, hvis opsparing i for høj grad var blevet brugt til at købe ansvarlig kapital i en stribe danske banker.

Samtidig har Ekstra Bladet netop åbnet en kampagne under navnet 'bank din bank', som ikke syntes fjernt fra forbundets tanker:

"Bankerne scorer kassen, og de ansatte er medskyldige håndlangere. Det er efterhånden det billede, der tegnes af sektoren i den brede offentlighed, og de manglende nuancer og den hårde tone går ud over de medarbejdere, der simpelthen passer deres job," mener Finansforbundet.

Stigende belastninger

"I disse dage er sektoren igen under beskydning i flere medier," skriver forbundet og vedhæfter følgende kommentar fra  næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen:

’Vi vil gerne minde om, at 11 banker er lukket, og 5000 arbejdspladser er forsvundet siden 2008 – og niveauet for vold og trusler mod de ansatte i sektoren er flerdoblet. De ansatte oplever i stigende grad belastninger i forhold til det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, og vi må efterlyse, at ledelserne åbent og offensivt står på mål for den måde, de driver virksomheden på."

Forbundet peger videre på, at de mange tæsk i pressen passer dårligt sammen med en undersøgelse i Berlingske Tidende.

"Mediernes fokus og sektorens dårlige image harmonerer dog ikke med danskernes opfattelse af deres personlige relation til deres bank. En undersøgelse fra Berlingske Research fra marts 2012 viser eksempelvis, at et stort flertal faktisk er tilfredse med deres konkrete bankforbindelse og den rådgivning, de modtager," lyder det i meddelelsen. Det får følgende kommentar fra Michael Budolfsen:

Under pres

"Vi ved, at kompetenceniveauet i sektoren er højt, og at vores medlemmer sætter en ære i at yde et godt stykke arbejde. Det er klart, at de massive nedskæringer i sektoren sætter medarbejderne under pres, og vi er bekymrede for, at eventuelle yderligere fyringsrunder kan få konsekvenser for medarbejdernes arbejdsmiljø og den rådgivning, som de får mulighed for at yde. Vi er meget optaget af, at danskerne har krav på god rådgivning – og vores medlemmer har krav på at kunne give den."

 

Avis: Bankrenter banket op med 1,5 mia. på et år 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også