Klumme: Derfor sælger tysk storbank fodbold-merchandise

Hvilke typer medarbejdere skal sikre, at de finansielle virksomheder bevarer deres konkurrencekraft i fremtiden? Her er et bud – med inspiration fra Berlin.

Hvem er vinderne i den finansielle sektor om 20 år?

Det spørgsmål forsøger Bent Dalager, nordisk direktør for Financial Services hos Accenture, at besvare i en frisk klumme på FinansWatch, hvor han tager udgangspunkt i de kompetencer, der kræves hos medarbejderne fremover.

Han starter sin klumme i Tyskland, hvor en gammel kending forsøger noget helt nyt i bestræbelserne på at komme tættere på de kunder, som man i dag har mindre og mindre kontakt med qua den teknologiske udvikling.

”Medarbejderne skal væk fra baglokalerne og ud og møde kunderne – enten fysisk eller virtuelt. Og salgsorienterede medarbejdere vil være i høj kurs fremover,” skriver Bent Dalager og fortsætter:

Merchandise

”Et godt eksempel på denne tendens finder vi i Berlin. Her har Deutsche Bank oprettet en ’flag ship store’ under navnet Q110, der refererer til filialens adresse i et populært shoppingområde på Friedrichstrasse. I Q110 kan du blandt andet købe designartikler og merchandise fra et væld af populære europæiske fodboldklubber. Og rådgiverne er typisk ikke bankuddannede i traditionel forstand, men i stedet hentet ind fra detail- og serviceindustrien. Selvom Q110 går længere, end hvad vi får at se i Danmark, viser eksemplet en interessant retning, skriver han.

Læs hele Dalagers klumme her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også