Avis: FS aggressive med ledelsesretssager

Antallet af erstatningssager mod fratrådte ledelser er tredoblet over fem år. Det skyldes blandt andet en del sager anlagt af Finansiel Stabiltet, skriver Børsen.

Fra 2007 til 2012 er antallet af retssager anlagt mod bestyrelsesmedlemmer og direktører tredoblet skriver Børsen. Mange har tegnet en ansvarsforsikring, og derfor mærker forsikringsselskaberne til stigningen.

"Den nye tendens er, at miljøet i erhvervslivet er blevet langt mere aggressivt de senere år. Vi kan konstatere, at antallet af anmeldte skader på bestyrelses- og direktionsansvarsforsikringer er tredoblet de sidst fem år i Danmark," siger Profit Center Manager i Chartis Niklas Theter til Børsen.

Den mere aggressive adfærd kommer ifølge Børsen blandt andet fra Finansiel Stabilitet, der har anlagt en række erstatningssager mod tidligere ledelse og revision i en række af de krakkede banker.

Rædselsfuldt

Adm. direktør i FS Henrik Bjerre-Nielsen siger over for avisen, at sagerne udelukkende handler om at få afdækket, om der er et erstatsningsansvar, der kan dække noget af det tab, selskabet står med.

FS sagsøger kun i de krakkede banker, og det er netop konkurser, der står bag 90 pct. af retssagerne, skriver Børsen. Det forklarer måske også en del af den voldsomme stigning hen over krisen.

Én af de, der er blevet sagsøgt af FS, er tidligere bestyrelsesmedlem i Roskilde Bank Ib Mardahl-Hansen. Han beskriver situationen som rædselsfuld.

"Der er nu gået fire år siden bankens konkurs, men der er først udsigt til domsforhandling i 2014. Det er rædselsfuldt og til skade for mig og min familie både erhvervsmæssigt og personligt," siger han til Børsen.

Han tilføjer, at han føler sig overbevist om, at han ikke kan dømmes for noget.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også