Nordnet får bøde for spam-opfordring

Nordnet har accepteret en bøde på 45.000 kr. for at præmiere sine kunder for at sende uopfordrede markedsførings-emails til venner og bekendte.

En ulovlig email-kampagne koster nu Nordnet 45.000 kr. Trader-banken stoppede spam-kampagnen i foråret, da Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen, men nåede at køre den i fem måneder med konkrete resultater til følge. Det får nu konsekvenser:

"Nordnet Bank (..) havde i en periode på ca. 5 måneder en kampagne på sin hjemmeside, hvor kunder blev opfordret til at sende uanmodede e-mails til deres venner. Mailen indeholdt blandt andet et link til en registreringsside på bankens hjemmeside. Hvis modtageren af mailen valgte at åbne et depot hos banken og efterfølgende loggede ind på siden, modtog vedkommende aktier, der blev sat ind på det nye depot," skriver Forbrugerombudsmanden i en meddelelse og fortsætter:

"Samtidig ville den ”gamle” kunde, som havde sendt mailen, modtage et beløb på sin konto i banken. Begge kunder kunne efterfølgende hæve gevinsten uden at betale omkostninger eller aftage andre tjenesteydelser fra banken."

500 kr. pr. sag

Men det setup er ifølge Forbrugerombudsmanden altså en omgåelse af markedsføringslovens paragraf 6 om uanmodet markedsføring. En omgåelse, der fik ombudsmanden til at politianmelde Nordnet i foråret.

"Ved Forbrugerombudsmandens henvendelse lukkede banken straks kampagnen, men banken havde allerede forinden givet præmier i 90 tilfælde. Forbrugerombudsmanden besluttede at politianmelde banken, hvilket nu er endt med, at banken har betalt en udenretlig bøde på 45.000 kr.," skriver Forbrugerombudsmanden.

Bankens bøde svarer dermed til 500 kr. pr. konkrete tilfælde hvor en kunde er gået ind på aftalen med Nordnet. Det fremgår ikke af meddelelsen hvor mange spammails Nordnet i alt stod bag.

Nordnet politianmeldt for spam 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også