Rapport: En tredjedel af finanskunder er klar til at gå fuldt digitalt

Hver tredje kunde er klar til at foretage alle finansielle gøremål digitalt, viser en ny rapport fra FinansWatch Insight og Wilke.
Mobilbanken er et af de foretrukne midler til at klare de finansielle gøremål for bankkunderne. | Foto: Philip Davali
Mobilbanken er et af de foretrukne midler til at klare de finansielle gøremål for bankkunderne. | Foto: Philip Davali

Alle steder i den finansielle sektor arbejdes der på de digitale løsninger, og blandt kunderne er en gruppe nu klar til udelukkende at klare deres finansielle forretninger ved hjælp af digitale værktøjer.

Det viser en rundspørge, som FinansWatch Insight og Wilke har foretaget blandt 2509 respondenter, og som beskrives i rapporten Digital Finans 2023.

33 pct. af de adspurgte erklærer sig nemlig enige i udsagnet ”Jeg er klar til at foretage alle mine finansielle gøremål udelukkende via digitale værktøjer og løsninger.” Omvendt er det samme antal også uenige i udsagnet.

Når kunderne skal søge om eller omlægge lån i banken, vil 41 pct. dog foretrække personlig rådgivning i banken, mens 26 pct. helst vil søge gennem netbank eller mobilbank. 22 pct. vil helst have kontakt til banken digitalt - for eksempel via mail, chat eller sms, mens 17 pct. helst vil ringe til banken.

Der er dog stor forskel på kunderne. Rapporten deler de adspurgte op i fem segmenter, som adskiller sig på blandt andet holdninger til finansielle ydelser, erfaring med dem og tryghed ved både finansielle ydelser og værktøjer.

Selvkørende forsikringskunder

Når det gælder kontakten til forsikringsselskabet, er mange kunder allerede relativt selvkørende. 56 pct. af de adspurgte bruger forsikringsselskabets Min side på enten computer, telefon eller tablet, hvis de vil ændre deres forsikringer. 17 pct. bruger personlig, digital kontakt, mens 41 pct. foretrækker at ringe til selskabet.

Når det gælder pensionsselskaberne, er lidt færre kunder dog tilbøjelige til at bruge de digitale værktøjer. 45 pct. bruger selskabets Min Side via pc, telefon eller tablet til at ændre deres pensionsopsparing, 19 pct. ringer til selskabet, mens cirka 10 pct. foretrækker at bruge personlig digital kontakt eller et digitalt møde.

Undersøgelsen er gennemført i perioden 10. juli til 17. august 2023. Undersøgelsen er en del af rapporten Digital Finans 2023, der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs gratis preview af rapporten her.

https://insight.finanswatch.dk/rapporter/2023/digital-finans/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også