Bankernes tilbud til de rigeste kunder ændrer sig: "Der er sket en ændring i kundernes præferencer"

Bankernes rigeste kunder har ændret præferencer de senere år, så det er langt fra alle, som foretrækker store, eksklusive arrangementer. Det handler om at skabe værdi for hver enkelt kunde, lyder det.
At hive en flok kunder med til et Formel 1-løb et sted i Europa var førhen noget, Private Banking-afdelinger gjorde i større stil. Nu oplever bankerne ikke samme behov for luksus. | Foto: Tariq Mikkel Khan
At hive en flok kunder med til et Formel 1-løb et sted i Europa var førhen noget, Private Banking-afdelinger gjorde i større stil. Nu oplever bankerne ikke samme behov for luksus. | Foto: Tariq Mikkel Khan

Fine middage på Søllerød Kro, Lamborghini-arrangementer, vinsmagninger af dyre og eksklusive vine. 

Det strømmer stadig over på Linkedin med opslag fra eksklusive arrangementer i bankerne, men i dag har de større banker vidt forskellige tilgange til, hvordan de forkæler deres rigeste kunder. 

I Spar Nord får kunderne i højere grad mindre arrangementer, end de tidligere har fået tilbudt. For noget har ændret sig, lyder det fra Spar Nords Private Banking-direktør, Tina Simoni.

”Der er sket en ændring i kundernes præferencer over de seneste år. Frem for meget store kundeevents foretrækker flere formuende familier i højere grad mindre, intime events. Det startede i forbindelse med corona. Derfor inviterer vores private bankere primært til individuelle kundeoplevelser – dog har vi også få, store events med interessante personer og aktuelle emner,” siger Tina Simoni.

Private Banking har altid været indhyllet i mystik. Intet pengeinstitut oplyser, hvor meget de tjener på deres private banking-kunder, og samtidig er institutterne meget hemmelighedsfulde omkring, hvilke ekstraordinære fordele der er for private banking-kunder. 

Men hvad betyder kunderne med tykke bankbøger egentlig for landets store banker? Det ser FinansWatch nærmere på i en række artikler.

Fælles for bankerne Nykredit, Nordea, Spar Nord og Sydbank er det, at de alle giver deres velhavende kunder lidt ekstra krymmel i form af arrangementer, der kan udvide deres netværk. 

Netværk frem for luksus

I Nordens største bank, Nordea, holdes der stadig eksklusive arrangementer i form af bilarrangementer, golfarrangementer, madlavningskurser og foredrag, fortæller private banking direktør Sanne Fredenslund. Her kan man også sagtens finde på at arrangere arrangementer i udlandet, men så vil deltagerne typisk selv betale flybiletterne. 

Det er dog ikke det eksklusive i selve arrangementerne, der er den primære drivkraft. Det er netværksdelen, forklarer hun.

”Fundamentet for arrangementerne handler ikke om at køre i en Ferrari. Det kan de her kunder typisk selv arrangere. Det handler mere om at gøre det sammen med nogle personer, som er interessante. For det er dér, det bliver spændende, og dér vi kan skabe værdien,” siger Sanne Fredenslund. 

Det samme oplever Steen Sandager, der er områdedirektør for Private Banking i Sydbank.

”Vi sørger for at holde arrangementer, der er relevante, og som er noget, der skaber værdi for vores kunder – det ligger os meget på sinde. Det skal ikke alene være vinsmagning, men noget, hvor vi faktisk kan give kunden noget viden eller er med til at skabe refleksioner hos kunden. Så kunderne føler, at de får noget med, når man går derfra,” siger Steen Sandager og fortsætter:

”Tidligere handlede det meget om glasur, hvor det nu handler mere om at skabe værdi for kunden. I nogle tilfælde er det stadig vigtigt, at der er lidt krymmel på tingene, men der er i langt større grad et fokus på, at det er relevant og kan skabe værdi for den enkelte kunde.” 

Ansvar for samfundet

I Nykredit Bank er der ikke det samme fokus på de dyre arrangementer, fortæller private bankingchef Lotte Månsson. 

”Førhen har man kunnet køre på Jyllandsringen, men ikke i en Lambourghini,” siger Lotte Månsson. 

Hun fortæller, at Nykredit er nødt til at tage en anden tilgang til kunderne end konkurrenterne, fordi kunderne ikke er traditionelle gamle familier, hvor rigdommen er gået i arv i årtier.

”De kunder, vi har, er lidt anderledes. De fleste har arbejdet sig hårdt op og har værdier, som matcher Nykredits. Jeg tror, det er en særlig type af kunder, der søger herover og køber ind til tanken om foreningsejerskabet,” siger hun. 

Derudover synes hun personligt, at det vil se skævt ud, at en virksomhed med Nykredits profil, hvor der er fokus på netop foreningsejerskab, forkæler nogle kunder frem for andre.

”Der er en signalværdi i, at hvis jeg tog 30 kunder og fløj dem til Monaco i en weekend, så ville folk undre sig. For du kan ikke sige, at du tager et ansvar for samfundet og samtidig brænde penge af,” siger Lotte Månsson. 

Dog er der arrangementer for Private Banking-kunder i Nykredit. De bliver inviteret til Robbie Williams-koncerter, får mulighed for at høre eksklusive oplæg af personer, man ikke nødvendigvis kan komme til at høre. Målgruppen er blot en anden.

De personlige oplevelser

I Spar Nord er budgettet delt. Nogle af pengene går til større arrangementer med god mad og vin og møder med interessante personer som Jesper Buch og Adam Price, hvor der er mulighed for at netværke. Men derudover har hver enkelt rådgiver et budget til kundearrangementer. Det kan være alt fra en tur i teateret, en middag eller en koncert. 

Tina Simoni, der er direktør for private banking i Spar Nord, nævner jazzkoncerter, gode middage og teaterforestillinger som nogle af de events, rådgiverne holder med deres kunder. 

”Der er virkelig en tendens i retning af de personlige arrangementer, hvor vi rammer spot on med det, der interesserer kunderne. Og her kender Private Bankerne dem allerbedst, og ved, hvad kunderne vil prioritere at bruge tid på,” siger Tina Simoni. 

Derudover er der også faglige arrangementer, som skal højne enten kundernes eller kundernes børns viden om forskellige områder - som f.eks. investeringsområdet. 

Generelt er ønsket om arrangementer, der involverer familier, populære blandt Spar Nords velhavere, fortæller hun. 

Det samme oplever Lotte Månsson i Nykredit. 

Arrangementer for hele familien er populære. Det er også med til at ændre på bankens måde at lave private banking-arrangementer på. For man kan ikke blot blive ved med at opvarte vise type kunder. Man er nødt til at være opmærksom på, at også sammensætningen af de velhavende kunder, har ændret sig.

”Vi ser en rigtig stor overførsel af rigdom til kvinder og lidt yngre generationer. Så hvis vi bliver ved med at drive forretning, som man altid har gjort, så klarer vi den ikke. I stedet skal vi samle skrald på Amager Strand, på sanketure for at lære om svampe, eller andet, hvor man bruger sine hænder,” siger Lotte Månsson. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også