Ny opgørelse: Her er første halvårs mest omtalte banktopchef i danske medier

Man behøver ikke at have dansk pas for at blive omtalt mest blandt bankbosserne i landets medier, viser en ny opgørelse lavet af FinansWatch. Omvendt er den danske topchef for Nordens største bank ikke med i top tre.
Chris Vogelzang | Foto: Pressefoto
Chris Vogelzang | Foto: Pressefoto
AF DANIEL HEDELUND OG CAROLINE MARIE SCHULTZE (RESEARCH)

Han har lige fejret et års jubilæum som topchef for Danske Bank, hollænderen Chris Vogelzang. Manden, der blev hentet ind til at få landets største bank på ret kurs efter hvidvasksagen.

Det første år har dog været alt andet end nemt med sager om forhøjede bestyrelseslønninger, høje investeringsgebyrer, et rodet udbytteforløb og kritik af hævet udbetalingskrav. Plus corona!

Ikke desto mindre har Chris Vogelzang formået at gøre sig til et kendt ansigt i danske medier. Han er således den banktopchef herhjemme, som har optrædt flest gange i danske medier i årets første halvdel, enten ved at blive citeret eller nævnt af de enkelte medier, viser en ny opgørelse af FinansWatch foretaget hos Infomedia med fokus på de største bankers direktører.

Generelt har Chris Vogelzang praktiseret en åben kommunikationsstrategi. Han fortæller ivrigt på Linkedin om bankens udvikling, og lige da han var trådt til som topchef, sagde han åbent på Folkemødet på Bornholm, at alle var velkomne til at kontakte ham på hans email, som han gav ud til alle.

(Artiklen fortsætter under grafikken...)

Lige knap 600 gange er hollænderens navn blevet nævnt i danske medier i årets første seks måneder, svarende til knap 100 gange om måneden i gennemsnit i perioden. Det er over dobbelt så meget som konkurrenten Nordeas danske topchef, Frank Vang-Jensen. Her skal det dog nævnes, at Danmark ikke er Nordeas største marked, som tilfældet er for Danske Bank.

De to nordiske storbanker kommer også til at måle sig mod hinanden, når bankerne fredag præsenterer deres halvårsrapporter, hvor bankernes evne til at rejse sig efter et coronaramt første kvartal vil være i fokus.

Nummer to på listen er Jyske Banks topchef, Anders Dam, der er kendt for at kunne sætte dagsordener i mediebilledet, men mest fremtrædende i det danske mediebillede blandt bankbosserne har han altså ikke været i perioden.

Den klart mindst nævnte bankdirektør i målingen er danske Lars Moesgaard, der er landechef for Handelsbanken i Danmark. Handelsbanken er svensk bank, som er en stor aktør på det danske marked, men som ikke fylder så meget i det danske mediebillede som de danske banker.

Al omtale er som bekendt heller ikke positiv omtale, og denne opgørelse tager ikke stilling til, om omtalen i overvejende grad har været positiv eller negativ af den enkelte bankchef. Den fokuserer alene på antallet af gange, direktørens navn er blevet nævnt i medierne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også