Arnold Schwarzeneggers hoved skal få briter til at søge erstatning for "ubrugelige" forsikringer

Terminator-skuespillerens hoved har fået en hovedrolle i en britisk reklamekampagne. Kampagnen skal gøre briterne opmærksomme på, at de stadig kan søge om erstatning i sagen om de såkaldte PPI-forsikringer.
Arnold Schwarzenegger | Foto: /Ritzau Scanpix/AP/Christophe Ena/
Arnold Schwarzenegger | Foto: /Ritzau Scanpix/AP/Christophe Ena/

Tre personer venter ved et busstoppested. En mand og to kvinder. De to kvinder diskuterer, hvilken bus de skal med, da en tom dåse til kattemad ruller mod dem.

"Come on!" lyder det pludseligt, og Arnolds Schwarzeneggers hoved dukker op i en ældre dames indkøbstaske. Tasken er fyldt med tomme dåser og flere flyver ud af tasken.

"Make a decision or your journey terminates here," siger Schwarzenegger, hvis hoved ikke har en krop, men i stedet sidder på en lille robot med larvefødder.

Scenen er fra en reklamefilm fra det britiske finanstilsyn, The Financial Conduct Authority – eller bare FCA. Filmen skal minde briterne om at få søgt erstatning for de såkaldte PPI-forsikringer inden deadline i august 2019.

Reklamen er den anden fra FCA. Den første kom i august sidste år. Begge er de en del af kulminationen på en mangeårig skandale i den britiske finanssektor.

PPI-forsikringerne – payment protection insurance – blev solgt sammen med lån til privatkunder og ville dække kundernes betalinger til lånet, hvis kunden blev syg eller mistede sit arbejde.

Men mange af forsikringerne var "ubrugelige", som Which?, det britiske svar på Forbrugerrådet Tænk, beskev dem, fordi køberne i mange tilfælde ikke havde mulighed for at få det fulde ud af den købte forsikring.

Og forsikringerne, som var en indbringende forretning for bankerne, blev i mange tilfælde solgt til kunderne, uden kunderne vidste noget om det.

En sag til over 340 mia. kr.

Sagen om PPI-forsikringerne er den dyreste om forkert salg af finansielle ydelser i Storbritanniens historie. Den samlede pris lyder på over 40 mia. pund, svarende til over 340 mia. kr., som ud over tilbagebetalinger blandt er gået til håndtering af klager.  

Op mod 64 mio. PPI-forsikringer er blevet solgt i Storbritannien. De fleste i årene mellem 1990 og 2010, oplyser det britiske finanstilsyn.

Indtil videre er mere end 29 mia. pund, over 245 mia. kr., betalt tilbage til kunder, der har indgivet klage over en PPI-forsikring, de er blevet solgt.

Men der er stadig flere briter, der er berettiget til en tilbagebetaling, og erstatninger for flere hundreder millioner pund venter stadig på, at briterne gør krav på dem, vurderer forbrugerorganisationen "Which?".

Derfor har det britiske finanstilsyn sat gang i sin kampagne, der ud over Schwarzenegger-reklamerne også består af banner-reklamer, både fysiske og på nettet, og plakater, som skal fange briternes opmærksomhed.

Kampagnen er i øvrigt betalt af de banker og institutioner, der har modtaget flest klager om PPI-forsikringer.

Den østrigske skuespiller og tidligere guvernør i Californien er dog ikke selv med i reklamen.

I stedet har den britiske tilsynsmyndighed købt rettighederne til at bruge billeder af Arnold Schwarzenegger, som reklamens hovedrolle er computeranimeret efter, og en canadisk skuespiller lægger stemme til.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også