Citigroup indfører regler for sine kunders salg af våben

Den amerikanske storbank Citigroup indfører nu som den første Wall Street-bank restriktioner for sine kunders køb af våben. Det skriver The New York Times.
Foto: HOE TUE/RITZAUSCANPIX/arkiv
Foto: HOE TUE/RITZAUSCANPIX/arkiv
AF RITZAU FINANS

Citigroup bliver den første Wall Street-bank, der vælger side i den nationale våbendebat ved at indføre restriktioner på sine kunders køb af våben.

Det skriver The New York Times.

Bankens nye våbenpolitik, der blev annonceret torsdag, forbyder salg af våben til kunder, der ikke har bestået et baggrundstjek, eller som er under 21 år. Yderligere forbyder banken salget af de såkaldte bump stocks og højkapacitets-magasiner.

Reglerne vil gælde for alle bankens kunder, der tilbyder klienter kreditkort støttet af Citigroup, eller som låner penge, bruger bankens tjenesteydelser, eller rejser kapital gennem banken.

Ifølge Citigroups adm. direktør, Michael L. Corbat, har bankens våbenpolitik været længe undervejs.

"Vi lader ikke som om, at disse modsvar er perfekte, men som vi gennemgik de punkter, hvor vi tror vi kan have en indflydelse, følte vi, at vi kan gøre en forskel i arbejdet med vores klienter. Banker har et samfundsmæssigt formål. Vi tror på, at vores investorer vil have os til at gøre dette og være ansvarsfulde virksomhedsborgere," siger Michael L. Corbat til The New York Times.

Ifølge The New York Times, minder den nye våbenpolitik meget om lignende restriktioner fra blandt andet detailgiganten Walmart. Dog skiller den sig ud, fordi den er opstået i banksektoren.

 

/ritzau/FINANS

Blackrock-chef: Indeksfonde kan godt være etiske 

Alm. Brand-direktør: Efterspørgsel på rene aktier sender kul ud ad døren 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også