Banker fokuserer på indtjening frem for kundekapring

For de tre største banker i landet er kapitalpolstring blevet vigtigere end at vinde markedsandele.

For de tre største banker i landet, Danske Bank, Nordea Bank Danmark og Jyske Bank, er kapitalpolstringen blevet vigtigere end vundne markedsandele. Det skriver Berlingske Business.

”Vi vil fastholde vores gode kunder og gerne tiltrække nye, men vi prioriterer langvarige og dybe kundeforhold over markedsandele.

Vi har generelt den højeste tilfredshed hos de kunder, der samler deres bankforretninger hos os. Det er det bedste grundlag for, at vi kan skabe værdi for både kunden og for banken,” siger Tonny Thierry Andersen, som står i spidsen for Danske Banks danske aktiviteter, til avisen.

Når konkurrencen ikke længere er så hård, som den har været, bliver priserne ikke så skarpe, som de kunne have været, lyder det fra Kim Valentin, privatøkonomisk rådgiver og direktør i Finanshuset Fredensborg. Og ifølge Berlingske bekræftes den tendens af, at Danske Bank og Nordea i denne uge har valgt at hæve udlånsrenten, mens Nationalbanken gik i den modsatte retning.

Jyske Bank overvejer at følge efter.

”Vores prissætning afhænger af markedssituationen, og der er jo ingen tvivl om, at Danske Bank er markedsleder. Det, Danske Bank gør, forsøger vi andre at skyde os ind efter,” siger Anders Dam, ordførende direktør i Jyske Bank.

 

Tilmeld dig FinansWatch' gratis nyhedsbrev eller tegn et gratis 30 dages prøveabonnement på FinansWatch her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også